Ticket Deals Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 2 minuten.

Nieuws

Zijn er ook kluisjes? En andere prangende levensvragen

Door Nadine Lenten op zaterdag 3 januari 2015

Festivals roepen veel emoties en vragen op. Gaat dit festival de hoge verwachtingen waarmaken? Is het al die energie en al dat geld waard? Wat mag ik allemaal mee naar binnen nemen en vooral; wat moet ik nu weer aan?

Ja, wat moet je nou aan?

Voordat bijna iedereen op Facebook zat moesten we onze vrienden nog opbellen (of MSN-en) om vooraf te speculeren over antwoorden op deze vragen, of om na afloop te bespreken wat een fantastisch geslaagd/verschrikkelijk stom feestje dit nu weer was.

Social media is ook een bron van vermaak

Die tijden zijn niet meer. Generatie Y, the millenials of hoe je ‘onze generatie’ ook wilt noemen wil ‘instant fulfilment’. Als ik iets wil weten, dan wil ik het nú weten. Weet Google of Twitter het niet, dan weet een Facebook vriend het wel. Niet alleen stellen we graag vragen, we geven ook graag kritiek. Tsja, daar zijn we Nederlanders voor. Er wordt zó veel geklaagd online dat het voor organisatoren vrijwel onmogelijk is om adequaat te reageren. Waarom doen we het dan toch? Gedeelde smart is halve smart! Het is fijn om te lezen dat niet alleen jij vond dat de muntjes te duur waren, dat het bier te waterig was of dat de lasershow wel wat spectaculairder had gekund.

Social media is ook handig om te klagen

Natuurlijk is het heerlijk om te klagen, maar het feit dat bijna iedereen, inclusief de festivalorganisaties, actief zijn op één of meerdere sociale media is ook gewoon erg handig. Waarom zou ik de moeite nemen om een telefoonnummer op te zoeken en belminuten te verspillen, een website door te kijken of een zoekopdracht in Google te tikken, als ik ook gewoon een berichtje op Facebook kan zetten? Zeker als je weer eens iets kwijt bent geraakt tijdens een stevige danssessie, is het ideaal dat je zowel de organisatie als de vele bezoekers met één bericht kan bereiken.

Social media is ook handig wanneer je iets kwijt bent Social media is het beste gevonden voorwerpen platform[/caption] Hier was iemand zijn zwarte boxershort kwijt

Er zijn een aantal organisaties die de kracht van social media begrijpen en benutten. Er worden foto’s en filmpjes gedeeld om mensen te enthousiasmeren voor het feest, of juist te laten nagenieten. Wappie Techno Liefde is bijvoorbeeld zelfs uitgegroeid van Facebook pagina tot een waar “trouw kapel” op Welcome to the Future. Echter ontbreekt er bij meeste organisaties nogal wat creativiteit. Het zou leuk zijn om iets anders dan de “deel, like, tag & win” acties voorbij te zien komen. Daarnaast is het onduidelijk wat er met al die ‘feedback’ wordt gedaan. Als er op een leuke manier op een aantal berichten wordt gereageerd, dan zien de bezoekers dat er wat mee gedaan wordt. Dit zal de kater hoogstwaarschijnlijk wat verzachten en wellicht de festivalganger motiveren de organisatie de volgende keer nog een kans te geven.

Interactie tussen de festivalbezoeker en de festivalorganisator

Vond je het leuk? Laat het Nadine weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer uit het blog

Dancefair organiseert de grootste virtuele muziekconferentie op aarde

Nieuws

Woensdag 3 juni 2020

Toegang is gratis.

Festileagues: een interactief spel als alternatief voor de festivalzomer

Nieuws

Woensdag 3 juni 2020

Samen met vrienden strijden om toegang tot 16 festivals in 2021.

Exit Festival in Servië gaat deze zomer wél door

Nieuws

Dinsdag 2 juni 2020

Nu de lockdown in de meeste Oost-Europese landen voorbij is en het aantal besmettingen beperkt is gebleven, heeft Exit Festival...

Amsterdam ON Air is wijn-yoga, bingo, De Sluwe Vos en meer

Nieuws

Donderdag 28 mei 2020

Ook Amsterdam Open Air gaat online. Het grootste verschil met haar concurrentie? Bij een van de virtuele stages kun je...

No Art Hotel: het eerste festival in de 1.5 meter samenleving

Nieuws

Maandag 25 mei 2020

120 bezoekers worden tijdens het 24 uur durende festival verrast met verschillende activiteiten, op meerdere locaties in de A’DAM Toren...

Nederlandse muziekbranche presenteert petitie ‘Liefde voor Muziek’

Nieuws

Woensdag 20 mei 2020

(Live) muziekindustrie roept overheid op tot actie. Petitie ‘Liefde voor Muziek’ voor behoud van live muziek geopend.

Brabantse organisatoren maken plannen voor een drive-in festival

Nieuws

Dinsdag 12 mei 2020

Een groep festivalorganisatoren willen het Belgische concept ‘Beat Park’ nog deze zomer in Nederland introduceren. Het idee achter het concept...

Initiatief Stay Safe Voucher reikt helpende hand aan de evenementenbranche

Art

Maandag 11 mei 2020

Er is hoop voor festivals en fans.