Ticket Deals Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 4 minuten. Afbeelding: Bete Photography

Nieuws

Waarom is mijn festivalburger zo duur?!

Door Dennis Brouwer op dinsdag 9 mei 2017

De dag na een festival is er altijd één van bezinking. Naast je kater blijkt tevens dat er geen cent meer in je portemonnee zit. De prijzen van muntjes en daarmee van het eten, drinken en andere accessoires liggen volgens velen achterlijk hoog. Een tijdje geleden schreef Yellowtipi nog het artikel ‘100 euro voor een tray Spa blauw’, waarin de prijzen op Mysteryland werden vergeleken met die in de supermarkt. De resultaten logen er niet om. Als alle supermarkten van Nederland de festivalprijzen zouden hanteren, zouden wij in plaats van nog geen twee euro, €54,80 voor een zak patat (2,5 kg.) betalen, €24,66 voor een doos raketjes en in plaats van zeven euro, €65,76 aan een traytje cola uitgeven. Normaal. Doen. Zou onze minister-president zeggen.

Is ons Hollandse mopperen terecht?

Het frustrerende aan de hoge prijzen is deels te wijten aan de geringe respons van evenementenorganisaties naar bezoekers toe. Zodoende wordt het gevoel gecreëerd dat je wordt belazerd. Door niet in geld, maar in muntjes te moeten betalen, weet een gemiddeld persoon niet precies wat hij of zij uitgeeft op een dag. Het gevolg is dat veel mensen achteraf hun beklag doen op social media. Is dat terecht? Of moeten mensen niet zeuren, aangezien ze van tevoren weten dat naar een festival gaan veel geld kost? Deze discussie is reden voor een kleine uitleg over hoe die dure muntprijs precies tot stand komt. Het blijkt dat de hoge productiekosten van het organiseren van een festival één van de voornaamste redenen is.

Organisatoren zijn bakken met geld kwijt aan stages, nutsvoorzieningen en terreinhuur

Als case study nemen we hier Welcome to the Future, georganiseerd door ID&T. Allereerst is daar de evenementenorganisatie, ID&T dus, die een festival wilt organiseren. Zij doen aanvraag bij de plaatselijke gemeente, in dit geval Oostzaan, of zij in een bepaald weekend in juli recreatiepark ’T Twiske mogen huren. Hiervoor betaalt ID&T een bepaald bedrag aan de gemeente. ID&T regelt echter niet alles op het terrein, integendeel. Onderaannemers zoals de stagebouwers, de tentenzetters en de catering bouwen het festivalterrein op en moeten allemaal betaald worden. Bedenk even dat er in ’T Twiske geen faciliteiten zijn, zodat basisvoorzieningen zoals elektra en stromend water allemaal nog geregeld moeten worden. Dit is een groot verschil met bijvoorbeeld een restaurant met een vaste locatie. In een restaurant hoeft niet op één dag de jaaromzet gedraaid te worden, is er geen sprake van op –en afbouwkosten en zijn alle basisvoorzieningen al aanwezig.

Verplaatsing van de kosten naar consument door 'spillover effect'

Dan is het eindelijk 22 juli en kan het festival beginnen. De cateraars die voor al het eten en drinken zorgen staan er dan niet alleen voor eigen gewin. Zij moeten een afdracht betalen aan de organisatie, dezelfde organisatie die al een hoop geld kwijt is voordat het feest überhaupt is losgebarsten. Naast alle organisatiekosten die ID&T kwijt is, wordt er veel uitgegeven aan marketing en uiteraard aan de dj’s, die het evenement naar grote hoogten moeten stuwen. Een groot festival betekent een groot publiek, wat betekent dat grote namen geboekt moeten worden, wat betekent dat de kosten nog verder stijgen. Het plaatje dat we hier proberen te schetsen zouden we in economische termen ook wel het ‘spillover effect’ kunnen noemen. Omdat bekende dj’s een hoge prijs vragen, en omdat de gemeente een hoge prijs vraagt om de huur van het terrein, is in dit geval ID&T genoodzaakt een hoge afdrachtsprijs aan zijn cateraars te vragen, wat vervolgens weer doorwerkt in de prijs voor een patatje of zo'n gunstige steenovenpizza.

De concurrentie is enorm waardoor een kleine fout tot financiele crisis kan leiden

Tot slot is het festivallandschap een dynamische omgeving. Grote en kleine cateraars wisselen elkaar ieder jaar weer af. Kleine cateraars, zoals eetcaravans, hebben moeite om aan alle regels te voldoen en tegelijkertijd winst te maken. Aan de andere kant moeten grote cateraars blijven innoveren om hun positie niet te verliezen. De gemiddelde bezoeker legt zich niet meer zo snel neer bij een makkelijk patatje. Tegenwoordig is er veel vraag naar biologisch, glutenvrij en veganistisch eten. Logisch, maar dit brengt tegelijk nieuwe uitdagingen met zich mee. Er wordt daarom veel geïnvesteerd in duurzaamheid, creativiteit, conceptontwikkeling en personeel. Het organiseren van een festival is een enorm risico. Er zijn veel kosten vooraf, maar hoeveel geld er in het laadje komt is nog maar de vraag. Vooral in Nederland, met zijn rare zomers met veel regen, zijn de weersomstandigheden vaak van doorslaggevend belang of een festival bestempeld wordt als geslaagd of niet. Dit merkte Welcome to the Future in 2015, toen het hele evenement door een megastorm op het laatste moment niet plaats kon vinden.

Alternatieven verplaatsen het probleem

Een alternatief voor de hoge muntprijzen zou het verder omhoog gooien van de ticketprijzen zijn, maar het is duidelijk dat men hier ook niet op zit te wachten. Een paar euro’s meer betalen voor je festivalburger klinkt zodoende ineens niet meer zo gek. Zijn met deze argumenten de extreme prijzen op festivals gerechtvaardigd? Dat mag een ieder voor zichzelf beslissen. Hopelijk wordt de gevoerde discussie in ieder geval iets genuanceerder. Denk de volgende keer tijdens de ‘muntprijs-discussie’ dus even terug aan dit artikel, en je zal veel meer kunnen genieten van je feestje.

Vond je het leuk? Laat het Dennis weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer uit het blog

De tijd tikt sneller bij Tijdmasjien

Report over Tijdmasjien Herfstfestival

Inclusief fotoalbum

Vrijdag 22 november 2019

Volgende keer bij Dries.

Team achter Chin Chin Club opent Young Cult Club: Lovelee

Nieuws

Donderdag 21 november 2019

Waar voorheen de Sugar Factory gevestigd was, komt nu de "Young Cult Club": Lovelee.

The Script, Kensington, Passenger en Iggy Pop eerste namen voor Stadspark Live

Nieuws

Donderdag 21 november 2019

De kaartverkoop van de tweede editie begint zaterdag 23 november.

Concert at Sea bevestigt o.a. The Script, Kensington en Crowded house

Nieuws

Donderdag 21 november 2019

Ook André Hazes, Racoon, Krezip, Chef'Special komen naar Brouwersdam. In totaal zijn er 20 acts bevestigd.

Pinkpop bevestigt o.a. Volbeat, Kensington en Nothing But Thieves

Nieuws

Woensdag 20 november 2019

De lijst met 12 nieuwe bevestigingen bevat ook Of Monsters and Men, James Arthur en Baltazar.

Paaspop kondigt eerste 40 acts aan

Nieuws

Dinsdag 19 november 2019

O.a. André Hazes, Anouk, Kensington, Krezip, Netsky, Parkway Drive, Paul Kalkbrenner en Sean Paul komen naar Schijndel

George Fitzgerald, Extrawelt en meer voor La Rêve Winterfestival

Nieuws

Dinsdag 19 november 2019

La Rêve Winterfestival is 15 februari bij Thuishaven in Amsterdam.

Eerste namen Pinkpop bekend

Nieuws

Woensdag 13 november 2019

Het festival bevestigt headliner Red Hot Chili Peppers. Ook Keane, Zara Larsson, Disturbed en Deftones komen volgend jaar naar Landgraaf.