Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 4 minuten. Afbeelding: Bete Photography

Nieuws

Waarom is mijn festivalburger zo duur?!

Door Dennis Brouwer op dinsdag 9 mei 2017

De dag na een festival is er altijd één van bezinking. Naast je kater blijkt tevens dat er geen cent meer in je portemonnee zit. De prijzen van muntjes en daarmee van het eten, drinken en andere accessoires liggen volgens velen achterlijk hoog. Een tijdje geleden schreef Yellowtipi nog het artikel ‘100 euro voor een tray Spa blauw’, waarin de prijzen op Mysteryland werden vergeleken met die in de supermarkt. De resultaten logen er niet om. Als alle supermarkten van Nederland de festivalprijzen zouden hanteren, zouden wij in plaats van nog geen twee euro, €54,80 voor een zak patat (2,5 kg.) betalen, €24,66 voor een doos raketjes en in plaats van zeven euro, €65,76 aan een traytje cola uitgeven. Normaal. Doen. Zou onze minister-president zeggen.

Is ons Hollandse mopperen terecht?

Het frustrerende aan de hoge prijzen is deels te wijten aan de geringe respons van evenementenorganisaties naar bezoekers toe. Zodoende wordt het gevoel gecreëerd dat je wordt belazerd. Door niet in geld, maar in muntjes te moeten betalen, weet een gemiddeld persoon niet precies wat hij of zij uitgeeft op een dag. Het gevolg is dat veel mensen achteraf hun beklag doen op social media. Is dat terecht? Of moeten mensen niet zeuren, aangezien ze van tevoren weten dat naar een festival gaan veel geld kost? Deze discussie is reden voor een kleine uitleg over hoe die dure muntprijs precies tot stand komt. Het blijkt dat de hoge productiekosten van het organiseren van een festival één van de voornaamste redenen is.

Organisatoren zijn bakken met geld kwijt aan stages, nutsvoorzieningen en terreinhuur

Als case study nemen we hier Welcome to the Future, georganiseerd door ID&T. Allereerst is daar de evenementenorganisatie, ID&T dus, die een festival wilt organiseren. Zij doen aanvraag bij de plaatselijke gemeente, in dit geval Oostzaan, of zij in een bepaald weekend in juli recreatiepark ’T Twiske mogen huren. Hiervoor betaalt ID&T een bepaald bedrag aan de gemeente. ID&T regelt echter niet alles op het terrein, integendeel. Onderaannemers zoals de stagebouwers, de tentenzetters en de catering bouwen het festivalterrein op en moeten allemaal betaald worden. Bedenk even dat er in ’T Twiske geen faciliteiten zijn, zodat basisvoorzieningen zoals elektra en stromend water allemaal nog geregeld moeten worden. Dit is een groot verschil met bijvoorbeeld een restaurant met een vaste locatie. In een restaurant hoeft niet op één dag de jaaromzet gedraaid te worden, is er geen sprake van op –en afbouwkosten en zijn alle basisvoorzieningen al aanwezig.

Verplaatsing van de kosten naar consument door 'spillover effect'

Dan is het eindelijk 22 juli en kan het festival beginnen. De cateraars die voor al het eten en drinken zorgen staan er dan niet alleen voor eigen gewin. Zij moeten een afdracht betalen aan de organisatie, dezelfde organisatie die al een hoop geld kwijt is voordat het feest überhaupt is losgebarsten. Naast alle organisatiekosten die ID&T kwijt is, wordt er veel uitgegeven aan marketing en uiteraard aan de dj’s, die het evenement naar grote hoogten moeten stuwen. Een groot festival betekent een groot publiek, wat betekent dat grote namen geboekt moeten worden, wat betekent dat de kosten nog verder stijgen. Het plaatje dat we hier proberen te schetsen zouden we in economische termen ook wel het ‘spillover effect’ kunnen noemen. Omdat bekende dj’s een hoge prijs vragen, en omdat de gemeente een hoge prijs vraagt om de huur van het terrein, is in dit geval ID&T genoodzaakt een hoge afdrachtsprijs aan zijn cateraars te vragen, wat vervolgens weer doorwerkt in de prijs voor een patatje of zo'n gunstige steenovenpizza.

De concurrentie is enorm waardoor een kleine fout tot financiele crisis kan leiden

Tot slot is het festivallandschap een dynamische omgeving. Grote en kleine cateraars wisselen elkaar ieder jaar weer af. Kleine cateraars, zoals eetcaravans, hebben moeite om aan alle regels te voldoen en tegelijkertijd winst te maken. Aan de andere kant moeten grote cateraars blijven innoveren om hun positie niet te verliezen. De gemiddelde bezoeker legt zich niet meer zo snel neer bij een makkelijk patatje. Tegenwoordig is er veel vraag naar biologisch, glutenvrij en veganistisch eten. Logisch, maar dit brengt tegelijk nieuwe uitdagingen met zich mee. Er wordt daarom veel geïnvesteerd in duurzaamheid, creativiteit, conceptontwikkeling en personeel. Het organiseren van een festival is een enorm risico. Er zijn veel kosten vooraf, maar hoeveel geld er in het laadje komt is nog maar de vraag. Vooral in Nederland, met zijn rare zomers met veel regen, zijn de weersomstandigheden vaak van doorslaggevend belang of een festival bestempeld wordt als geslaagd of niet. Dit merkte Welcome to the Future in 2015, toen het hele evenement door een megastorm op het laatste moment niet plaats kon vinden.

Alternatieven verplaatsen het probleem

Een alternatief voor de hoge muntprijzen zou het verder omhoog gooien van de ticketprijzen zijn, maar het is duidelijk dat men hier ook niet op zit te wachten. Een paar euro’s meer betalen voor je festivalburger klinkt zodoende ineens niet meer zo gek. Zijn met deze argumenten de extreme prijzen op festivals gerechtvaardigd? Dat mag een ieder voor zichzelf beslissen. Hopelijk wordt de gevoerde discussie in ieder geval iets genuanceerder. Denk de volgende keer tijdens de ‘muntprijs-discussie’ dus even terug aan dit artikel, en je zal veel meer kunnen genieten van je feestje.

Vond je het leuk? Laat het Dennis weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer uit het blog

Tijdelijke Amsterdamse evenementenlocatie temp. opent haar deuren

Nieuws

Donderdag 1 november 2018

Muziek, cultuur en creatie komen samen in een ongerepte locatie binnen de ring

De locatie van Georgie’s Garage is geheim en blijft geheim

Nieuws

Donderdag 1 november 2018

Een geheime locatie, hoe werkt dat?

Dockyard x Mystic Garden: het sprookje waar industrieel en kleurrijk moeiteloos in elkaar overvloeien

Report over Mystic Garden Festival ADE

Woensdag 24 oktober 2018

Twee succesvolle concepten slaan de handen ineen.

DJ Sam Feldt brengt een anti-katermiddel op de markt

Nieuws

Donderdag 18 oktober 2018

"Ter illustratie: De hoeveelheid actieve stoffen in een doses Bright is vergelijkbaar met 20 tot 80 doseringen van andere anti...

Veilig ADE overleven doe je zo

Drugs

Donderdag 11 oktober 2018

Kaartjes zijn niet aan te slepen en de telefoons van de lokale dealers gaan vaker dan ooit. Alcohol en drugs...

ADE By Day #5: MADE.COM x ADE

Nieuws

Donderdag 11 oktober 2018

Deze ADE-events zijn niet alleen overdag, maar ook nog eens heel vet en helemaal gratis. De perfecte plekken om uit...

ADE by Day #4: Instore sessions

Nieuws

Donderdag 11 oktober 2018

Deze ADE-events zijn niet alleen overdag, maar ook nog eens heel vet en helemaal gratis. De perfecte plekken om uit...

ADE by Day #3: Radio Radio

Nieuws

Donderdag 11 oktober 2018

Deze ADE-events zijn niet alleen overdag, maar ook nog eens heel vet en helemaal gratis. De perfecte plekken om uit...