Ticket Deals Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 4 minuten. Afbeelding: Bete Photography

Nieuws

Waarom is mijn festivalburger zo duur?!

Door Dennis Brouwer op dinsdag 9 mei 2017

De dag na een festival is er altijd één van bezinking. Naast je kater blijkt tevens dat er geen cent meer in je portemonnee zit. De prijzen van muntjes en daarmee van het eten, drinken en andere accessoires liggen volgens velen achterlijk hoog. Een tijdje geleden schreef Yellowtipi nog het artikel ‘100 euro voor een tray Spa blauw’, waarin de prijzen op Mysteryland werden vergeleken met die in de supermarkt. De resultaten logen er niet om. Als alle supermarkten van Nederland de festivalprijzen zouden hanteren, zouden wij in plaats van nog geen twee euro, €54,80 voor een zak patat (2,5 kg.) betalen, €24,66 voor een doos raketjes en in plaats van zeven euro, €65,76 aan een traytje cola uitgeven. Normaal. Doen. Zou onze minister-president zeggen.

Is ons Hollandse mopperen terecht?

Het frustrerende aan de hoge prijzen is deels te wijten aan de geringe respons van evenementenorganisaties naar bezoekers toe. Zodoende wordt het gevoel gecreëerd dat je wordt belazerd. Door niet in geld, maar in muntjes te moeten betalen, weet een gemiddeld persoon niet precies wat hij of zij uitgeeft op een dag. Het gevolg is dat veel mensen achteraf hun beklag doen op social media. Is dat terecht? Of moeten mensen niet zeuren, aangezien ze van tevoren weten dat naar een festival gaan veel geld kost? Deze discussie is reden voor een kleine uitleg over hoe die dure muntprijs precies tot stand komt. Het blijkt dat de hoge productiekosten van het organiseren van een festival één van de voornaamste redenen is.

Organisatoren zijn bakken met geld kwijt aan stages, nutsvoorzieningen en terreinhuur

Als case study nemen we hier Welcome to the Future, georganiseerd door ID&T. Allereerst is daar de evenementenorganisatie, ID&T dus, die een festival wilt organiseren. Zij doen aanvraag bij de plaatselijke gemeente, in dit geval Oostzaan, of zij in een bepaald weekend in juli recreatiepark ’T Twiske mogen huren. Hiervoor betaalt ID&T een bepaald bedrag aan de gemeente. ID&T regelt echter niet alles op het terrein, integendeel. Onderaannemers zoals de stagebouwers, de tentenzetters en de catering bouwen het festivalterrein op en moeten allemaal betaald worden. Bedenk even dat er in ’T Twiske geen faciliteiten zijn, zodat basisvoorzieningen zoals elektra en stromend water allemaal nog geregeld moeten worden. Dit is een groot verschil met bijvoorbeeld een restaurant met een vaste locatie. In een restaurant hoeft niet op één dag de jaaromzet gedraaid te worden, is er geen sprake van op –en afbouwkosten en zijn alle basisvoorzieningen al aanwezig.

Verplaatsing van de kosten naar consument door 'spillover effect'

Dan is het eindelijk 22 juli en kan het festival beginnen. De cateraars die voor al het eten en drinken zorgen staan er dan niet alleen voor eigen gewin. Zij moeten een afdracht betalen aan de organisatie, dezelfde organisatie die al een hoop geld kwijt is voordat het feest überhaupt is losgebarsten. Naast alle organisatiekosten die ID&T kwijt is, wordt er veel uitgegeven aan marketing en uiteraard aan de dj’s, die het evenement naar grote hoogten moeten stuwen. Een groot festival betekent een groot publiek, wat betekent dat grote namen geboekt moeten worden, wat betekent dat de kosten nog verder stijgen. Het plaatje dat we hier proberen te schetsen zouden we in economische termen ook wel het ‘spillover effect’ kunnen noemen. Omdat bekende dj’s een hoge prijs vragen, en omdat de gemeente een hoge prijs vraagt om de huur van het terrein, is in dit geval ID&T genoodzaakt een hoge afdrachtsprijs aan zijn cateraars te vragen, wat vervolgens weer doorwerkt in de prijs voor een patatje of zo'n gunstige steenovenpizza.

De concurrentie is enorm waardoor een kleine fout tot financiele crisis kan leiden

Tot slot is het festivallandschap een dynamische omgeving. Grote en kleine cateraars wisselen elkaar ieder jaar weer af. Kleine cateraars, zoals eetcaravans, hebben moeite om aan alle regels te voldoen en tegelijkertijd winst te maken. Aan de andere kant moeten grote cateraars blijven innoveren om hun positie niet te verliezen. De gemiddelde bezoeker legt zich niet meer zo snel neer bij een makkelijk patatje. Tegenwoordig is er veel vraag naar biologisch, glutenvrij en veganistisch eten. Logisch, maar dit brengt tegelijk nieuwe uitdagingen met zich mee. Er wordt daarom veel geïnvesteerd in duurzaamheid, creativiteit, conceptontwikkeling en personeel. Het organiseren van een festival is een enorm risico. Er zijn veel kosten vooraf, maar hoeveel geld er in het laadje komt is nog maar de vraag. Vooral in Nederland, met zijn rare zomers met veel regen, zijn de weersomstandigheden vaak van doorslaggevend belang of een festival bestempeld wordt als geslaagd of niet. Dit merkte Welcome to the Future in 2015, toen het hele evenement door een megastorm op het laatste moment niet plaats kon vinden.

Alternatieven verplaatsen het probleem

Een alternatief voor de hoge muntprijzen zou het verder omhoog gooien van de ticketprijzen zijn, maar het is duidelijk dat men hier ook niet op zit te wachten. Een paar euro’s meer betalen voor je festivalburger klinkt zodoende ineens niet meer zo gek. Zijn met deze argumenten de extreme prijzen op festivals gerechtvaardigd? Dat mag een ieder voor zichzelf beslissen. Hopelijk wordt de gevoerde discussie in ieder geval iets genuanceerder. Denk de volgende keer tijdens de ‘muntprijs-discussie’ dus even terug aan dit artikel, en je zal veel meer kunnen genieten van je feestje.

Vond je het leuk? Laat het Dennis weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer uit het blog

By The Creek keert in september terug als weekender

Nieuws

Donderdag 22 april 2021

Duimen dat het weer los mag in september, dan staat er namelijk dubbel zoveel By The Creek op het programma.

Merendeel jongeren verwacht dit jaar weer een festival te bezoeken

Nieuws

Vrijdag 16 april 2021

Met de eerste testevenementen achter de rug en de aankondiging dat in april honderden evenementen en attracties onder strikte voorwaarden...

Een noodzakelijke bom van opgekropte festivaleuforie

Maandag 22 maart 2021

Wat gebeurt er als je na een festivalloos jaar 1.500 festivalfans los laat in Biddinghuizen? Pure extase.

Joris Voorn, De Staat, Chef'Special en meer op testfestivals

Nieuws

Woensdag 24 februari 2021

De kaartverkoop start morgen voor iedereen die zich heeft aangemeld.

Mysteryland start met voorverkoop

Nieuws

Donderdag 11 februari 2021

Mysteryland heeft goede hoop dat ze 27 t/m 29 augustus het voormalig Floriadeterrein in Haarlemmermeer weer kunnen omtoveren tot een...

Pleinvrees Festival viert 10-jarig bestaan op 31 juli

Nieuws

Maandag 8 februari 2021

Weet jij al waar je naartoe gaat deze zomer?

YellowTipi onderzoekt: Hoe groot is de kans dat we deze zomer kunnen festivallen?

Nieuws

Donderdag 4 februari 2021

Floris onderzocht hoe groot de kans is dat we deze zomer weer kunnen festivallen. Vaccinaties, testevenementen, sneltests, wat is er...

Er komt een garantiefonds voor evenementen en dat is geweldig nieuws

Nieuws

Donderdag 21 januari 2021

Waar de evenementenindustrie al maanden om schreeuwt, wordt eindelijk door het kabinet gehoord.