Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 7 minuten.

Nieuws

Ted Langenbach over P**Pshow, polarisatie en een nieuwe club in Rotterdam

Door Dulcia Klerk op vrijdag 16 december 2016

In aanloop naar P**Pshow de negende editie van NOW&WOW, aanstaande zaterdag 17 december, sprak Dulcia met Ted Langenbach, over polarisatie, een nieuwe club en vriendjespolitiek in het Rotterdamse nachtleven.

Vertel! Wie is Ted Langenbach?

Ted Langenbach is een man die ooit in Rotterdam geboren is en heel graag als jongentje iets met muziek wilde doen. Al heel jong begon hij feestjes te geven voor de buurt, voor vriendjes en vriendinnetjes. Toen vond ik het al heel erg bijzonder om mensen bij elkaar te brengen. Later ben ik naar de kunstacademie gegaan, muziek gaan maken, en heb ik in bandjes gespeeld. Het was in die tijd wat wilder allemaal. We begonnen hier de eerste feestjes in de ‘Warehouses’. We ontwierpen flyers, er was geen social media, dus als je een feest gaf, nodigde je zo vrienden uit, mensen van de kunstacademie, en alle mensen die leuk waren in de stad. Zo begonnen we eigenlijk de eerste feesten.

Ted1

Zie jij jezelf als zakenman of artiest?

Een artiest! Zakenman, dat is me overkomen. Kunstenaar zijn, dat zit in je DNA; daar word je mee geboren. Het was ook niet voor niets dat meiden als Marlies Dekkers, als eerst met hun shows, en creaties bij ons kwamen. We geven met onze feesten altijd een podium aan mensen met talent. Daarnaast speelt ironie een belangrijke rol, want wij vonden het allemaal al serieus genoeg. Dat mocht best wel wat gekker en ironischer.

Waar laat jij je door inspireren?

Mijn grootste inspiratie is de straat en datgene waar ik me aan erger: polarisatie, maar ook de angst dat vrouwen straks niet meer in een rokje kunnen lopen, of homo’s niet hand in hand over straat kunnen lopen of zoenen. Daar kan ik me wel zorgen over maken. Als ‘clubcultuur’ denk ik dat je dat kunt doorkruisen, door een plek te creëeren waar iedereen zich vrij voelt. Op andere feesten mis ik dat soms wel. Vaak gaat het alleen maar om de dj’s, die door een publiek, van ongeveer tachtig procent jongens met suède schoentjes, worden aangestaard. Ik zie het hele leven als een soort totaaltheater en dat totaaltheater proberen we ook mee te nemen naar de feesten en dat uit te dragen in onze thema’s.

Is dat de reden dat seksualiteit een terugkomend thema is bij de NOW&WOW feesten?

Onder andere, het kan ook politiek zijn, of culturen die elkaar kruisen, of het op de hak nemen daarvan. Wij proberen altijd anders te zijn. Je ziet nu polarisatie plaatsvinden in de uitgaansscene. Voorheen was dat niet zo. Er liepen 162 verschillende kleuren, geaardheden en leeftijden door elkaar. Het was een vrijstaat van tegenstellingen; in de uitgaansscene kon je zijn wie je wilde zijn. Seksualiteit is daar wel degelijk een onderdeel van geweest altijd. De laatste jaren zie je dat het allemaal erg aan het verpreutsen is. Het is allemaal een beetje ‘voor het zingen de kerk uit’ geworden en het mag best wel weer wat gekker, zonder dat het gelijk ordinair hoeft te zijn.

Now&Wow1Foto door: Het rijk alleen

Zou je zeggen dat Rotterdam minder seksueel vrij is dan in de jaren ‘80?

Zeker, helemaal in vergelijking met de negentiger jaren. Op een gegeven moment moesten seksshops afgeplakt worden, want daar konden mensen van bepaalde geloofsovertuigingen zich druk om maken. Persoonlijk denk ik dan: ‘Wat is dat nou?’ ‘West-Europa is de norm, vrijheid, blijheid!’ Iedereen moeten kunnen zeggen en doen wat hij/zij wilt. Binnen het nachtleven kun je daar creatieve statements over maken.

Wat voor creatieve statements kunnen we bij P**Pshow verwachten?

P**Pshow bevat ook weer een soort ironie. Het is allemaal te kneuterig aan het worden. P**Pshow is een soort metafoor voor het vrij zien en gezien worden. We laten ons daarbij ook inspireren door filmscenes. Bij deze editie moet je denken aan ‘Paris Texas’, ‘Natascha Kinsky’, ‘Taxi driver’, waar je de jonge meisjes over de boulevard ziet lopen, ‘David Hamilton’, vertaald naar de huidige generatie. Films uit de zeventiger en tachtiger jaren waren veel explicieter erotisch, veel meer naakt en veel meer mode. Bij P**Pshow zien we dat ook terug, een stukje mode, ondeugendheid en kunst. Het wordt weer een totaaltheater, een filmscene waar iedereen in de eerste plaats kan dansen, maar ook interessante dingen kan zien. Er wordt een stad in een stad opgbouwd. Het wordt een droomfabriek. We willen mensen graag inspireren en het gevoel geven dat zij in hun eigen video spelen.

Hoe heb jij de Rotterdamse uitgaansscene door de tijd heen zien veranderen?

De uitgaansscene is in zoverre aan het veranderen dat er een terugkomende behoefte is aan ‘clubcultuur’. We zijn onderdeel van de festivalisering aan het worden. Iedereen kan festivals organiseren en iedereen kan dj’s programmeren. We zien ook een dj-oorlog aan de gang. Dj’s worden acht keer per jaar ingekocht, door één partij, zodat concurerende partijen ze niet meer kunnen boeken. Dat maakt het een beetje saai. Begrijp me niet verkeerd, ik hou ook van goede dj’s, maar het moet niet zo zijn dat ze op een soort voetstuk worden gezet waardoor er een monopolie op dj’s gaat ontstaan.

Hoe spelen jullie daar met NOW&WOW op in?

Er is gelukkig enorm veel nieuw talent in Rotterdam en wij geven hun ook een podium. Daarom is die ‘clubcultuur’ zo nodig, je kunt dan meer variëteit aanbieden dan alleen de duurstbetaalde dj’s die elke week wel ergens staan. NOW&WOW is een platform voor nieuw talent en die krijgen bij de negende editie: P**Pshow ook weer een plek. Benny Rodigues en Afrojack zijn ooit ook bij ons begonnen. Nu zien we weer veel nieuwe, interessante dingen opkomen, ‘Prins Escort’, ‘Hollywoord and Vine’, ‘Moody Mehran’ bijvoorbeeld. Het zijn van een kweekvijver is voor ons een belangrijk onderdeel.

Wat versta je precies onder ‘clubcultuur’?

We willen clubs weer een leidende rol geven. Er moeten weer plekken komen, waar dj’s graag op willen treden. Elektronische muziek is het cultureel erfgoed van Rotterdam. Op een gegeven moment is dat een beetje gecensureerd door de gemeentelijke politiek. Rotterdam werd vanuit de overheid geprofileerd als ‘urban’ stad. Wij zien hier een hoop donkere mensen naar Techno feesten gaan, en een hoop blanken naar hiphop gaan. In Rotterdam is de uitgaansscene op een vruchtbare manier geassymileerd. Het is niet zo dat de politiek even kan zeggen welk publiek naar welk podium moet.

Doen overheidsinstanties dat op dit moment?

De politiek en daaruit voortkomende instanties denken wel te kunnen definiëren welke stijlen bij welke doelgroepen horen. Daarbij wordt vastgehouden aan een achterhaalde manier van stereotyperen. Er wordt een bepaalde politieke- en culturele correctheid nagestreefd, maar niemand is meer politiek- of cultureel correct; dat moeten we ook helemaal niet willen. Iedereen moet kunnen kiezen hoe ze willen leven en consumeren. Er moet meer ruimte komen voor cross-culture. Elk individu is dan vrij om zijn/haar eigen norm te vormen, en zelfstandig het voortouw te nemen om een identificatieprocess te starten. Het mag wel een beetje wrijven en schuren, vibreren en tekeergaan in de stad.

Hoe zie jij die politieke invloed dan concreet in de Rotterdamse uitgaansscene terugkomen?

‘Rotterdam Festivals’ bepaalt wat voor festivals er gegeven mogen worden. Hun programmering bestaat soms uit twaalf festivals met dezelfde dj’s. Er is te veel politieke correctheid en vriendjespolitiek gaande. Er is bijvoorbeeld één grote organisator in Rotterdam, die zes vergunningen krijgt. Rotterdam Festivals durft geen risico’s te nemen, daardoor is er veel te weinig variëteit in het aanbod. De uitgaansscene moet vrij kunnen ontwikkelen, zonder een overkoepelend politiek systeem dat bepaalt wat wel of niet mag. Een dergelijke controle van de uitgaansscene stagneert de creativiteit. Het moet niet zo zijn dat één partij het monopolie krijgt, dat is Noord-Koreaans.

Wat zijn de voornemens voor 2017?

Een club! Een nieuwe club moet er komen in Rotterdam! Er wordt op dit moment te gecalculeerd georganiseerd bij de steeds groter wordende festivals. Er zijn wel uitzonderingen zoals Dekmantel, Modular en Welcome to the Future, maar we merken dat de grote dj’s weggekaapt worden door de grotere partijen en we willen daar een alternatief voor creëeren. We willen weer bottom-up werken. In 2017 moeten we weer rebeleren in plaats van beleren!

Waar gaan we deze nieuwe club vinden?

Katoenveen, in Rotterdam West. We zijn op dit moment in afwachting of het er mag gaan komen. Het is van dezelfde architect als van de oude NOW&WOW. Daar we willen we onze ‘clubcultuur’ herintroduceren. Met een club kunnen grote namen ook op een maandag draaien en is er meer ruimte voor nieuwe ontdekkingen. Rotterdam heeft een enorme underground scene, er wordt hier veel gecreëerd. Door clubs kan de verzilvering van dat talent ook in Rotterdam plaats vinden.

Is er nog een advies dat je jonge creatievelingen mee wil geven voor 2017?

Durf risico’s te nemen, stap uit je comfort-zone, en laat angst los door het gewoon te doen!

Kaartjes voor NOW&WOW FEST: P**Pshow zijn nog beschikbaar via deze link

Vond je het leuk? Laat het Dulcia weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Sla NOW&WOW FEST op als favoriet

Opslaan

Meer info: naar de festivalpagina

Meer uit het blog

Het Oerwoudt: Feesten voor nieuwe bomen in het regenwoud

Nieuws

Woensdag 22 februari 2017

Het Oerwoudt is een feest op 11 maart wat gehouden wordt om geld in te zamelen voor het aanplanten van...

Verknipt Festival knutselt veelbelovende line-up in elkaar

Nieuws

Dinsdag 21 februari 2017

Verknipt festival strikt o.a. Benny Rodrigues, Joran van Pol en Surgeon

Thunderdome keert terug

Nieuws

Vrijdag 17 februari 2017

Na vijf jaar van afwezigheid keert het grootste hardcore event van Nederland terug.

Justin Bieber naar Pinkpop

Nieuws

Woensdag 15 februari 2017

De Canadese populaire popartiest zal headlinen op Pinkpop in Landgraaf.

PITCH Festival kondigt eerste namen aan

Nieuws

Woensdag 15 februari 2017

Een nieuwe locatie vraagt om een knallende line-up, lees hier wie PITCH heeft weten te strikken.

Sneeuwbal Winterfestival doet alle harten smelten

Report over Sneeuwbal Winter Festival

Vrijdag 3 februari 2017

Ralph was voor ons naar Sneeuwbal Winterfestival en kwam met zeer warme gevoelens terug in de Yellowtipi vertellen over zijn...

DGTL voegt São Paulo toe aan haar festival-familie

Nieuws

Donderdag 2 februari 2017

Na Amsterdam en Barcelona volgt er nu ook een editie op het zuidelijk halfrond.

PITCH verhuist naar de NDSM-Werf

Nieuws

Dinsdag 31 januari 2017

De zevende editie van het elektronische muziekfestival duurt slechts 1 dag en is niet meer in het Westerpark.

Festivals per genre

Harder styles

Festivals in Nederland

Populair