Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 5 minuten.

Nieuws

Technische problemen bij de kaartverkoop, een veelvoorkomend probleem?

Door Sigi Foppen op donderdag 9 maart 2017

Boze berichten en een stressed out organisatie. Als de festivaltickets niet soepel over virtuele toonbank vliegen wordt niemand daar blij van. Geld is tenslotte een serieuze zaak en als eerste de earlybirds in handen krijgen ook. Vroegah tikte je je hardcopy kaartje nog gewoon in cash af. Mensen lagen soms een dag van tevoren in een slaapzak voor de deur om er zeker van te zijn dat ze een kaartje konden bemachtigen. Vandaag de dag is dat anders. Technologie heeft ervoor gezorgd dat we tegenwoordig in een virtuele wachtrij belanden. Een mooie vooruitgang die ons ver heeft gebracht maar ook keerzijdes heeft: servers kunnen de druk niet aan, of er verschijnen niet te ontcijferen foutmeldingen op je scherm. Zonder pardon heb jij geen kaartje en dat maakt je terecht boos op het betreffende festival. Alhoewel, hoe terecht is dat? Nadat ik zelf laatst struggles had bij het kopen van een kaartje voor Oranjebloesem, besloot ik uit te zoeken waarom de online voorverkoop van e-tickets wel vaker niet goed verloopt.

Bij Oranjebloesem verliep de kaartverkoop onlangs voor het tweede jaar op rij, niet zoals de organisatie dat het liefste had gewild. Een deel van de kopers kon niet betalen met iDeal en een ander deel kreeg een foutmelding nadat zij betaald hadden (maar kregen wel de tickets in hun inbox). Een klein slippertje, maar voor het festival alsnog een enorme domper. Dit jaar wilden zij de kaartverkoop, na de problemen afgelopen jaar, natuurlijk vlekkeloos laten verlopen. Ik belde met Rob Simon van Chasing the Hihat -de organisatie achter Oranjebloesem- om te vragen of hij me in Jip en Janneke taal kon uitleggen wat er nou eigenlijk misging en wat zij doen om deze problemen te beperken.

Hi Rob, wat gebeurde er nou precies bij de start van de kaartverkoop van Oranjebloesem?

"Dit jaar werkten wij samen met ticketingbedrijf Tibba. We dachten helemaal klaar te zijn voor de verkoop en hadden het systeem ook meerdere malen getest, maar het ging toch nog mis. De mensen die hun betaling wilden doen met iDeal werden uit de rij gekickt of kregen een foutmelding. Gelukkig kon de virtuele rij op tijd op pauze worden gezet en iedereen die tot die tijd tickets had gekocht kon zorgvuldig geholpen worden. Natuurlijk schrik je als je ervan overtuigd bent dat jouw zuurverdiende centen zojuist overgemaakt zijn naar de festivalwereld en het lijkt alsof je alsnog naar je kaartje kunt fluiten. Doordat de kopers hun gegevens al ingevuld hadden op een bepaald tijdstip, konden we zien of zij op tijd waren voor de earlybirds, en alsnog de tickets toesturen. Vergeet nooit dat er een heel team klaar staat, die er alles aan wilt doen om jou aan een kaartje te helpen.’’

Wachtrij

Dat jij misschien vermoedt dat de organisatie gewoon iets te hard aan het chillen is als de kaartverkoop even niet goed loopt is dus niet zo. Festivalorganisaties worden bovendien vrijwel altijd ondersteund door ticketingbedrijven omdat dat ook weer een vak apart is. Deze bedrijven kunnen mij hopelijk meer vertellen over wat er allemaal mis kan gaan, en belangrijker nog, hoe ze dat in de toekomst zullen verbeteren. Ik sprak daarom ook met Jan WIllem, de CEO van Paylogic:een internationaal opererende organisatie, die zorgt dat jij niet met een ongeldige streepjescode voor de deur van je favo festival staat.

Hoi Jan Willem, gaat er bij Paylogic ook weleens iets fout?

“Kleine foutjes kunnen altijd voorkomen, maar bij Paylogic zijn we inmiddels zo ver ontwikkeld dat we vandaag de dag voor bijna elk dingetje dat fout kan gaan al een oplossing hebben.

Wat maakt ticketverkoop soms lastig, waardoor veel bezoekers problemen ervaren?

Kaartverkoop heeft veel zorg nodig: alles moet goed in de gaten worden gehouden, omdat er vaak veel verschillende producten en kortingen worden aangeboden. Lockers, muntjes, campingplaatsen, combi-pakketten, prijzen, servicekosten en kortingscodes, ze moeten allemaal goed worden ingevoerd aan het begin. Wij vermoedden dat de ticketverkoop op een gegeven moment wel do-it-yourself kon zijn, maar in de praktijk is het zo dat de verkoop nog steeds veel ondersteuning nodig heeft. White label ticketing (festivals die zelf de kaartverkoop doen) is een mooi begrip maar in de praktijk zie je dat ook grotere festivals (10.000 of meer bezoekers) daar toch wel professionele begeleiding bij nodig hebben. Er zijn zeker festivalorganisaties die erg groot zijn en zo lang meedraaien dat ze hun eigen ticketingmanager hebben die het systeem bijna evengoed kent als een accountmanager van Paylogic, maar zelfs dan worden wij er nog vaak bij betrokken voor bijvoorbeeld begeleiding bij nieuwe innovaties.

Welke oplossingen zijn er voor als er iets mis gaat?

Stel je voor dat de site waar je de kaartjes koopt uitvalt door bijvoorbeeld overbelasting, dan kunnen wij overschakelen naar een andere back-up server. Als je maar één server hebt om op over te schakelen ben je dus het haasje want dan kunnen de betalingen niet doorgaan. Dit is meteen een van de meest voorkomende redenen dat kaartverkoop soms misgaat. Ook moet je bedenken dat er met veel codes wordt gewerkt: ieder kaartje, extra optie of product heeft er een, als daar een foutje in wordt gemaakt zal die niet werken. Vervolgens kunnen wij het dan weer aanpassen en kan de kaartverkoop weer doorgaan. Als je ergens niet zeker over bent kun je het desbetreffende ticketingbedrijf altijd bellen: zelfs op de vraag wie er optreden hebben wij wel een antwoord.

Wachtrij2

Het internet brengt dus gewoon de nodige struggles met zich mee, bovendien is zijn er een hoop gegevens die goed ingevoerd moeten worden en kan dat weleens misgaan. Grote ticketingbedrijven als Paylogic hebben inmiddels zoveel ervaring, dat ze voor elke hapering een vangnet hebben gemaakt. Dat belooft een glorieuze (hopelijk foutloze) toekomst op het gebied van online kaartverkoop. Één ding is in ieder geval zeker, zowel de ticketing bedrijven als de festivalorganisaties doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de kaartjes waar jij recht op hebt, gewoon in je inbox verschijnen. En mocht je toch onverhoopt in de problemen denken te raken? Dan kun je ze dus gewoon bellen voor een lang en gezellig ticketgesprek.

Vond je het leuk? Laat het Sigi weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer uit het blog

Edit Festival stopt ermee

Nieuws

Donderdag 23 maart 2017

Het Haarlemse festival kan na 5 edities dit jaar geen doorgang vinden.

De Zonnewijzer: 6 zinderende tips voor mensen die misschien wel seks willen

Nieuws

Donderdag 23 maart 2017

Veel nieuws onder De Zon: het randprogramma van dichtbij!

P!nk zal eerste dag Sziget headlinen

Nieuws

Dinsdag 21 maart 2017

Het Hongaarse festival Sziget heft zojuist P!nk aan hun line-up toegevoegd. Zij zal de eerste headliner zijn die dit 7-daagse...

Zwarte Cross en het Rijksmuseum gaan bijzondere samenwerking aan

Nieuws

Maandag 20 maart 2017

Als je nog nooit een verjaardag op je bucketlist hebt gezet, is dit er alvast eentje. Met als thema ‘Dutch...

De zonnige kant van weekenders: Wat kun je overdag zoal doen in RADION?

Woensdag 15 maart 2017

Maikel ging voor Yellowtipi op onderzoek uit wat er zoal te doen was bij vierentwintiguurcultuur in RADION het afgelopen weekend

Toeristen maken tot ongenoegen van de buren een club van hun Airbnb verblijf

Nieuws

Vrijdag 10 maart 2017

Inclusief soundsystem, een uitsmijter en kaartverkoop aan de deur.

komm schon Alter, das Festival een nieuwe speler in festival-land

Nieuws

Vrijdag 10 maart 2017

Nur für 24-Jährigen und älter

Technische problemen bij de kaartverkoop, een veelvoorkomend probleem?

Nieuws

Donderdag 9 maart 2017

Het is ons allemaal wel eens overkomen, foutmeldingen tijdens een overdrukke start van de kaartverkoop. Wij gingen op onderzoek uit...