Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 2 minuten.

Nieuws

Recensie 'DJ': Kluun weet de dance wereld tot in detail te omschrijven

Door Lucas Boon op maandag 24 april 2017

Een roman over dance, die bestond nog niet. Liefhebbers van dat genre zullen 'DJ' van Kluun met plezier lezen, het wereldje rondom het momenteel razend populaire edm (electronic dance music) wordt namelijk in detail omschreven - tot de backstage afterparty's aan toe. Tegelijkertijd schuwt Kluun ook de literaire thema's niet, waarbij het in 'DJ' gaat over de ogenschijnlijk warme vriendschap tussen de wat sukkelige Kluun zelf en zijn jeugdvriend Thor, de grootste dj ter wereld. Daarbij is tussen de regels door te lezen dat de schrijver na al die jaren nog altijd op zoek lijkt te zijn naar erkenning van de heren en dames critici uit het letterkundige circuit. Maar waarom eigenlijk toch?

Kluun

Personage Thor is zoals het een edm-dj betaamt gek op 'catchy melodietjes en makkelijke pianoriedeltjes'. Daarmee tourt hij de wereld over, windt hij vrouwen om zijn vinger en staat hij ook wel bekend als de Ten Million Dollar Man. Kluun krijgt de opdracht een documentaire te maken over diezelfde Thor in Las Vegas. Het gevolg laat zich - Kluun kennende - makkelijk raden; coke, sex en party's zijn aan de orde van de nacht in 'DJ'. Mooi is de scene waarin Thor op Burning Man de crowd totaal onverwachts weet plat te spelen. 'Vrijwel ongemerkt schroefde hij het volume weer iets terug en liet hij de tribal track overgaan in een oude acidplaat, die halverwege gezelschap kreeg van een technotrack met een repeterende basdreun die ons helemaal murw beukte.' Kluun staat erbij en kijkt ernaar. Terwijl hij door Thor vervolgens van de ene naar de andere afterparty wordt meegesleurd, zitten ex-vrouw en twee kids maar braaf thuis te wachten tot papa eindelijk eens thuiskomt. Dat gebeurt, maar eenmaal terug in Amsterdam krijgt hij een opdracht die hij wederom niet kan weigeren.

Het is een thema dat Kluun in 'DJ' maar ook in zijn eigen schrijversleven aardig lijkt bezig te houden: erkenning. DJ Thor beschouwt zichzelf weldegelijk als een technisch gezien goede dj maar heeft er simpelweg voor gekozen voor het grote geld te gaan. Een collega-dj verdient stukken minder, maar staat wel bekend als 'een van de gezichtsbepalende namen van de hedendaagse kwalitatieve dance' - tot Thor's ergernis. Tegelijkertijd weet schrijver Kluun ook aardig zijn boontjes te doppen, maar kan hij Harry Mulisch die dagenlang zat te tobben over de plek van een komma niet serieus nemen. Toch neemt hij de moeite beide situaties op te schrijven. Het zit hem dwars, zo lijkt het. Onnodig, want de oud reclame man weet als geen ander hoe hij een goed boek aan de man brengt. En 'DJ' heeft alles in zich wat een boek goed maakt: emotie, vaart en humor.

Vond je het leuk? Laat het Lucas weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail