Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 5 minuten. Afbeelding: Daniel Lewensztain

Report over Pitch Festival

PITCH, PLEASE

Door Lotte den Toonder op donderdag 7 juli 2016

Nat, heet, hard, prachtig: Pitch was het allemaal. Het tweedaagse festival, dat de nadruk legt op live elektronica, hield de sfeer erin van het begin tot het eind; zelfs de regen kon de pret niet drukken. Waar pitchgangers vorig jaar op dag 1 massaal water tapten van de dichtstbijzijnde waterbron terwijl de zweetdruppels over hun verbrande gezicht liepen, rende het publiek dit jaar in gekleurde poncho’s van de ene naar de andere stage en hielden ze af en toe een Pitch-stop onder druipende luifels. De regen leek de bezoekers echter niet af te remmen; gesprekken werden aangeknoopt onder afdakjes, er werd vrolijk gedanst bij de overdekte podia en zelfs het buitenpodium werd gevuld met een aantal fanatieke regendansers. Het was prachtig. Spetterend.

PITCH1

In mijn poncho holde ik als een gek de westertent in om nog wat nummertjes van James Woon te horen. Doordat de begeleidende muziek hard door de zaal echode en er ook een geruis van het pratende publiek klonk, viel Jamie’s fijne, rustige stem helaas een beetje weg. Jammer, want het had zoveel meer impact gehad als die stem door de tent zou galmen. De twee achtergrondzangers maakten de show echter leuk om naar te kijken door de soepele dansjes die ze samen uitvoerden.

Welk optreden mij aangenaam verraste, was dat van Odesza. Het duo uit Seattle ging compleet los achter de draaitafels met trommels waar af en toe synchroon op geramd werd door de springende boys. Hun gevarieerde set had een lekker tempo en was catchy door de pakkende dance-tunes met de ritmepatronen van Amerikaanse hiphop en poppy vocalen. Daarnaast was het een feest om naar de energieke jongens te kijken en waren ook de visuals tijdens dit optreden gelikt; Ik zag mooie natuurbeelden, gekke geometrische figuurtjes, abstracte patronen en allemaal begeleidden ze de muziek perfect.

In de gashouder hadden Job Jobse en dj Tennis een balans te pakken tussen spannend duister en speels. Stiekem had ik van deze levende discolegendes wat meer melodie en funk verwacht, maar ach; iedereen z’n voorkeur. De set was goed, maar ik besloot toch de weg te nemen naar de westertent waar Santigold inmiddels luid aan het zingen was. Uiteraard was de show van deze futuristische dancepopkoningin tot in de puntjes uitgedacht en werd er een gechoreografeerde show (inclusief wisselende outfits) neergezet. Een mix van hiphop, rock, reggae en pop galmde door de tent en het was, voornamelijk visueel, een interessante voorstelling. Ik moet toegeven, de complete show heb ik niet gezien, want op een gegeven moment was ik even toe aan een ander geluid.

PITCH2

Nou, dat andere geluid kreeg ik. Tot mijn grote vreugde zag ik de flikkerende lichtjes van de silent disco op het (inmiddels droge) buitenpodium en vanaf het moment dat ik een koptelefoon op m’n hoofd kreeg, was ik niet meer weg te slaan bij dit prachtige feest. Mairo Nawaz liet het publiek mee blèren met de foutste en beste hitjes en bij elk ‘goed’ nummertje hoorde je de golven van blijdschap opstijgen. Ook op Pitch bleek maar weer hoe goed zo’n silent disco kan bijdragen aan de feestvreugde. Ameezing.

De zaterdag brak aan en nam de zon met zich mee. Kater of geen kater, door dat fijne weer werd wakker zijn toch iets minder vermoeiend. Ik liep rustig naar de westertent waar Stormzy het publiek zat op te hitsen door de ene na de andere grime-banger te pompen. Die onuitputtelijke energie die van die man… Daar was ik toch een potje jaloers op. Het publiek ging op en neer en bij het nummer “Shut Up” kon ik nog net vluchten voor de moshpit die ontstond. Mijn vlucht eindigde bij het gezellige buitenpodium waar een menigte vrolijk stond te dansen op de groovy tunes van Boye. Zon, disco, leuke mensen: top.

PITCH4

Toen Anderson .Paak aan de beurt was in de westertent, verplaatste het gros zich die richting op. Deze veelzijdige, charismatische vent kan eigenlijk gewoon alles: hij zingt met een zuivere soulstem, rapt met een vlotte tong, en bespeelt vervolgens ook nog eens even zijn glitterdrumstel alsof het niks is. Het is een geboren entertainer én muzikant, maar naar mijn mening kwam vooral dat laatste niet 100% naar voren in deze tent. Ook hier overheerste het geluid van de begeleidende muziek, waardoor de stem van Anderson .Paak niet goed genoeg te horen was. Ondanks dat was het wel gewoon een knalfuif. En die jás. Wat droeg ‘ie een mooie jas.

Doordat er een gigantische rij stond voor de Westerliefde waar Dollkraut aan het draaien was, besloot ik meteen door te gaan naar de Gashouder. Mijn trommelvliezen trilden door de bas die van buitenaf al te voelen was; grime-artiest Skepta was een feestje aan het bouwen. Bezwete lijven kletsten tegen elkaar aan en armen schoten de lucht in. Het ging er hard aan toe en elk nummer werd meegeschreeuwd door het publiek alsof er levens vanaf hingen. “IT AIN’T SAFE FOR THE BLOCK”, “FUCK THE CONSTABLE” en “MAN TALK SLANG TO THE FEDS” waren kreten die voorbij kwamen. En het was vet. Heel vet. En heet.

Het bijzondere aan deze editie van Pitch was dan ook het feit dat er veel meer aandacht was voor hiphop, grime en R&B dan ooit. Pitch slaagt er altijd weer in te zorgen voor een verassende, gevarieerde line-up. En de keuze voor een silent disco; daar kan ik alleen maar voor buigen. Ook dag twee was het daar weer raak. Jeff Solo voerde het publiek met hits van Toto, Amy Winehouse, Fleetwood Mac, Chic, Rihanna, Drake, ga zo maar door. Daar gingen mijn stembanden.

PITCH3

De enorme rijen voor de wc’s maakten veel mensen dan misschien een beetje pissig en het verlies van mijn notitieboekje heeft mij (tot op de dag van vandaag) gefrustreerd, maar dat deed allemaal niet af aan het festival, Pitch was prachtig. Het waren twee verschillende, mooie dagen.

Vond je het leuk? Laat het Lotte weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Sla Pitch Festival op als favoriet

Opslaan

Meer info: naar de festivalpagina

Meer uit het blog

Door Sneeuwbal Winterfestival valt er tóch nog wat te festivallen deze winter

Nieuws

Maandag 13 november 2017

Het festivalseizoen is alweer even achter de rug en ADE hebben we ook weer overleefd. Toch betekent dat niet dat...

Stroboscopes & Smokemachines is de nieuwe muziekdocumentaire over de 'West Coast sound of Holland'

Nieuws

Maandag 13 november 2017

De filmmakers achter Blitzkickers hebben na de korte documentaire serie ‘De Golven van de West Coast Sound of Holland’, geproduceerd...

Debuutfestival de Amsterdamse Winterparade moet ultiem kerstgevoel naar Amsterdam brengen

Nieuws

Donderdag 9 november 2017

In navolging van wereldsteden als Londen (Winter Wonderland), New York (Bryant Park Winter Village) en de bekende kerstmarkten in Duitsland,...

REC. is een neonverlichte ruwe diamant

Nieuws

Inclusief fotoalbum

Dinsdag 7 november 2017

Julie ging voor ons naar REC. in Rotterdam. Lees hier alles over haar bevindingen.

Vriendengroep uit Amsterdam-Zuidoost wint clubavond in De Marktkantine

Nieuws

Vrijdag 3 november 2017

Eerder berichtten we al over Partymacher, de zoektocht naar hét nieuwe Amsterdamse clubconcept van Apenkooi Events, Rabobank Amsterdam en De...

Een telefoonverbod en een nieuwe locatie voor Georgie's Wintergarten

Nieuws

Donderdag 26 oktober 2017

"We filmen onze helden in plaats van dat we met ze dansen. We liken in plaats van dat we iets...

Foo Fighters bevestigd voor Pinkpop 2018

Nieuws

Maandag 23 oktober 2017

Ja hoor, ADE is afgelopen en het vooruitblikken naar het aankomende festivalseizoen mag nu alweer beginnen. Foo Fighters zijn zojuist...

Audio Obscura x Rijksmuseum verbetert waar het verbeteren moet

Maandag 23 oktober 2017

Underworld onder het Rijksmuseum, veel unieker dan dat wordt het niet meer.