Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 3 minuten.

Nieuws

Ode aan het Raketje

Door Dennis Brouwer op zaterdag 3 januari 2015

Illustratie: Ryan Tjin

Aankomende zomer gaan honderdduizenden festivalgangers zich er weer aan te goed doen. Vooral op de Dance festivals zie je de bezoeker er gretig aan likken, sabbelen of bijten. Wij besloten dat het tijd was voor een ode aan het Raketje.

Geschiedenis

Laten we beginnen met de geschiedenis van het Raketje. Hoe is deze overheerlijke versnapering eigenlijk ontstaan? Het Raketje ligt al sinds 1962 in de schappen. Dan gaan we even terugdenken… Wie of wat was er ook al weer ‘hot’ begin jaren ’60? Elvis, Ray Charles, Johnny Jordaan, Kuifje? Dat klopt, de eerste drie waren inderdaad hot, maar met het Raketje hadden zij niets te maken, Kuifje daarentegen wel. De strip ‘Raket naar de maan’ waarin de stripheld naar de maan reist was in die tijd ongekend populair.

De belofte dat er vóór 1970 een Amerikaan op de maan zou staan

Begin jaren ’60 heerst er een cultuur waarin alles wat met ruimtevaart te maken heeft interessant is. Amerika en Rusland zijn druk bezig met hun ruimtevaartwedloop, wat een hoogtepunt bereikt in 1961 als Joeri Gagarin als eerste mens in de ruimte weet te zweven. De reactie van president Kennedy op dit historische moment was de belofte dat er vóór 1970 een Amerikaan op de maan zou staan. Ons lievelingsijsje stamt dus uit de tijd waarin de ruimtevaart haar hoogtijdagen beleefde, vrij logisch als je er over nadenkt.

Festivals

Wie er precies op het idee is gekomen om ijsjes te gaan verkopen op festivals is nog altijd een mysterie. Mysteryland was in 1993 het eerste dancefestival van Nederland, gevolgd door Dance Valley (1995), Extrema (1996), Riverdance (1997) en Awakenings (2001). Robin Misdorp, Brand Builder van Ola Ice Cream Nederland: ‘Vanaf het jaar 2000 verkopen wij actief op festivals, eerder ook wel maar in mindere mate. We werden eigenlijk steeds actiever naarmate de festivals steeds groter en groter begonnen te worden.’ Ook bij DGTL waren ze dol op het raketje De gouden combinatie tussen Nederlands lievelingsijsje en festivals vindt haar oorsprong dus rond de eeuwwisseling. Ook cateringbedrijf Number1 Snacks, het bedrijf dat de catering verzorgt op meerdere festivals, kan dit beamen. Jan van Veelen, directeur van Number1: ‘Sinds 1999 doen wij Eventcatering en is het Raketje in de verkoop. Het succes is per festival afhankelijk van het weer en de muziekstijl. Als het weer het toelaat worden op Techno en Hardcore festivals ongetwijfeld de meeste ijsjes verkocht.’

Ik heb als een malle Raketjes uit moeten delen terwijl de mensen maar bleven komen

In 2000 gaat Ola een samenwerking aan met ID&T, het bedrijf van Duncan Stutterheim dat evenementen organiseert als Mysteryland, Thunderdome en Sensation. Misdorp: ‘Het idee om het Raketje te gaan verkopen op festivals is ontstaan met de opkomst van de house muziek op buitenfestivals. Omdat daar veel dansende liefhebbers ‘sportief’ bezig waren, was een lekkere verkoeling zeer welkom. Eigenlijk was het vanaf dag 1 een succes. Van lekker dansen krijg je het warm, een ijsje is vanzelfsprekend de ideale verfrissing en dus een logische combinatie.’

Gaan als een Raket

XTC gebruikers, veelvuldig op dance festivals te vinden, zijn meestal niet weg te slaan bij de Ola stands. Anonieme ijsverkoper: ‘Vorig seizoen heb ik met een ijsjeskar op het festivalterrein gestaan. Op het drukste moment van de dag was de aanvraag niet meer bij te houden. Ik heb als een malle Raketjes uit moeten delen terwijl de mensen maar bleven komen.’ Lekker aan een raketje op 909 Het is overduidelijk dat het Raketje Nederlands populairste ijsje is. Misdorp: ‘Per jaar worden er ongeveer zo’n 35 miljoen van verkocht. Op festivals is dit aantal ongeveer 1 miljoen.’ In 2012 vierde het merk zijn 50 jarig bestaan, met een speciaal Oranje Raketje. Het duo ‘Helemaal Hollands’ introduceerde hiervoor zelfs het nummer ‘Gaan als een Raket’. De campagne werd een groot succes. Er bestaan natuurlijk verschillende manieren om het populaire waterijsje met de smaken framboos, sinaasappel en ananas op te peuzelen. De een likt, de ander bijt, nog een ander zuigt. De meest gebruikte manier blijft toch wel eerst het puntje eraf bijten, om vervolgens al likkend de rest op te eten, voordat hij smelt. Zo ‘hoor’ je een Raketje op te eten! Eet smakelijk!

Vond je het leuk? Laat het Dennis weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer uit het blog

MadNes: Het festival dat het anders durft te doen

Report over MadNes Festival

Inclusief fotoalbum

Woensdag 10 juli 2019

Clinics, surfen, skateboarden, muziek en nog veel meer op een Waddeneiland. MadNes doet alles net even anders.

3x waarom life better was By the Creek

Report over By the Creek Festival

Inclusief fotoalbum

Woensdag 10 juli 2019

Kwam het festival de belofte na, en zo ja, hoe?

Drukbezocht Down the Rabbit Hole doet weer gewoon waar het goed in is

Report over Down The Rabbit Hole

Inclusief fotoalbum

Woensdag 10 juli 2019

Down The Rabbit Hole 2019 bestond uit veel bezoekers en te weinig weinig uren, wat een combinatie is die we...

Festivalbot: een splinternieuw festivalorakel

Nieuws

Maandag 8 juli 2019

Wij spraken met het team achter deze innovatieve festivaltool.

SWF verhuist, vernieuwt en verrast

Nieuws

Vrijdag 5 juli 2019

Met de toenemende concurrentie is het belangrijk om jezelf te vernieuwen, zo zal STRAF_WERK ook gedacht hebben, toen ze hun...

Tips uit de tipi: juli-festivals die een bezoekje waard zijn

Nieuws

Dinsdag 2 juli 2019

Weet jij al waar je deze maand naartoe gaat?

Op deze festivals lopen de meeste Instagrammers rond

Nieuws

Maandag 1 juli 2019

Op Down the Rabbit Hole wordt naar ratio het meest op Instagram gedeeld. Op het Zwarte Cross festival het minst.

Compact Nomads brengt tribe dichter bij elkaar

Report over Nomads Festival

Maandag 1 juli 2019

Nomads levert in op ruimte, maar wint terrein aan gezelligheid.