Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 6 minuten.

Nieuws

“Liever de koning van mijn niche en één met alle bezoekers dan de grootste van allemaal”

Door Reinder van Velze op zaterdag 3 januari 2015

Voordat de mannen van Next Mondays Hangover (NMH) in 2011 de festivalbusiness instapten struinden ze zelf al in korte broek de festivals af. De afgelopen jaren hebben zij de ontwikkelingen in de festivalbusiness op twee fronten meegemaakt: als festivalliefhebber en als festivalorganisator. Ik sprak met Rob Simon, mede-oprichter van NMH over de veranderingen in festivalland.

Rob, voordat jullie in 2011 met NMH startten, stonden jullie regelmatig zelf op de festivals. Wat is er de afgelopen 5 jaar allemaal veranderd in het festivallandschap? 

'Toen ik voor het eerst naar festivals ging lang-lang geleden, toen waren er nog niet zoveel kleine festivals. Het aantal grote festivals, met meer dan 10.000 bezoekers, is vrij stabiel gebleven, toen had je al Voltt, Welcome to the Future en Awakefest. De kleine en middelgrote festivals bestonden toen nog niet. Deze festivals zijn veel meer voor een bepaalde niche geworden. Vroeger had je 8 stages met op elke stage een ander genre of subgenre zodat de bezoekers bij hun eigen voorkeur gingen staan, nu worden de festivals veel meer toegespitst op één bepaalde muziekstroming.'

Tot dan was het de trend dat de stages opgedeeld waren in één house stage

Hoe is de muziek daarin meegegroeid?

'Muziek ontwikkelt zich altijd. Vroeger waren minimal en techno heel populair. Er was helemaal nog niet zoveel house muziek, dat is nu wel anders. Het is nu echt house dat de boventoon voert, van de poppie deephouse tot het rauwe analoge Chicago house. Minimal hoor je op bijna geen enkel festival meer, het is praktisch verdwenen. Techno zit daarnaast in zijn eigen hoekje, terwijl vroeger een festival zonder techno niet was voor te stellen.'

En natuurlijk de opkomst van social media.

'Social media heeft een enorme verandering teweeg gebracht, het heeft de mogelijkheid gecreerd om met een klein budget een achterban te vinden en te binden. Wij hebben daar zeker heel veel baat bij gehad. Ik denk dat het nu wel weer lastiger wordt. Het is nu veel moeilijker om origineel te zijn en om zonder veel geld te besteden veel mensen te bereiken.'

Hoe weerspiegelen deze veranderingen zich in jullie festivals?

'We ervaren dat er meer vraag is naar festivals die eruit springen, die specifiek een bepaalde groep mensen warm maken. Met De Zon hebben wij een festival opgezet zonder de line up te communiceren, het festival draaide volledig om het concept. Het ging erom om mensen te trekken puur op het gevoel. Daarnaast waren wij met Buiten Westen, denk ik, een van de eerste festivals die echt 100% alleen maar house programmeerden. Tot dan was het de trend dat de stages opgedeeld waren in één house stage, één techno, één dit , één dat...'

De ananas stage op De Zon 2014

Op jullie festivals speelt de randprogrammering een belangrijke rol. Hoe belangrijk is dat voor een festival?

'Van randprogrammering ben ik een groot voorstander. Het werd afgekraakt in een mooi artikel op DJ Broadcast. Muziekpuristen vinden het onzin, maar wij geloven erin. Het is vooral belangrijk dat je een uigesproken visie hebt. Als je voor randprogrammering en aankleding gaat kan je niet aankomen met een paar olievaten en een gekke lamp, dan moet je echt een hollywood set neerzetten. En als je voor de muziek gaat dan moet je ook een insane goede line up boeken.'

In navolging van Amsterdam Open Air is Awakenings twee dagen, Dekmantel is driedaags en Tomorrowland is zelfs een dubbele weekender. Wat vind je van deze trend?

'Je zou kunnen zeggen dat dit een trend is. Het is financieel gezien zeer interessant, het is namelijk heel goedkoop om een tweede dag neer te zetten. Ik ben er erg op tegen. Ik zie het als twee festivals en niet als één festival dat twee dagen duurt. Ze promoten het als één festival met een hele rits namen, maar het gros van de mensen komt maar één dag. Misschien komt het doordat ik met Lowlands ben opgegroeid, maar een festival is voor mij of één dag of gewoon drie dagen met camping en nachtprogramma.'

Ik merk dat de aftermovies over het algemeen helemaal niet zoveel bekeken worden

We hebben Boilerroom, Bieber in de bioscoop en nu is er Tunemelt, een organisatie die live sets van dj's streamt. Is het streamen van festivals de toekomst?

'Ik denk het niet echt. Het gaat denk ik meer om de opnames, zodat je het achteraf kan terug kijken in plaats van dat je thuis het festival gaat volgen. Bij dancemuziek gaat het om het daar staan, het voelen en de mensen daaromheen, het erin opgaan en het dansen. Ik zie niet voor me dat mensen dat thuis achter hun laptop gaan doen. Ik zie het eerder gebeuren bij de pop/rock festivals, maar ik weet niet of de organisaties daar achter staan daar het ze kaartjes kan kosten.'

Op Youtube worden de meest extravagante aftermovies van grote dance festivals miljoenen keren bekeken, mede dankzij de betaalde promotie. Zijn de aftermovies een belangrijk marketinginstrument?

'Ik merk dat de aftermovies over het algemeen helemaal niet zoveel bekeken worden. Met onze aftermovies gaan we voor kwaliteit. Wij zetten de filmpjes bijvoorbeeld op Vimeo. Het filmpje wordt misschien minder snel gevonden dan bij Youtube, maar de beeldkwaliteit is iets beter en je bereikt mensen die het bewust opzoeken. Dat vinden wij belangrijker dan dat er veel geld in wordt gestopt om de massa te bereiken.'

En Sietse Bakker?

'Het filmpje met Sietse Bakker gaat viral omdat het origineel en grappig is. Dat filmje wordt gewoon meer bekeken in één dag dan de aftermovie van Buiten Westen in een jaar, zonder grappen. Binnen 24 uur hadden wij meer dan 10.000 views, tegenover de Buiten Westen aftermovie van 2013 met 'slechts' 9.000 views.'

Verwend

hipsterVolgens Rob zijn de festivalbezoekers van nu verwend en kritisch. 'De mensen verwachten steeds betere service, dat ze waar krijgen voor hun geld. Veel diensten, weinig wachten en dit allemaal voor een eerlijke prijs. Als je vroeger te weinig kluisjes had of als je geluid drie keer uitviel op een avond, wat vroeger echt vaak gebeurde op feestjes, dan hoorde dat er gewoon bij. Maar dat kan nu echt niet meer, dan wordt je als amateur weggezet.' Maar Rob is blij met het kritische festival-publiek. 'Ik denk dat het één van de redenen is dat Amsterdam als stad de beste festivals van de wereld heeft. Hoe goed hier alles is geregeld, niet alleen bij de uitschieters, maar ook bij de kleine festivals komt door het extreem kritische publiek.' De rol van de regelgeving omtrent festivals is daarin beperkt. 'Je hebt bijvoorbeeld voor de het aantal toiletten een bepaalde norm, maar dat is echt niet voldoende voor ons kritische publiek.'

Amsterdam

Amsterdam is de hofleverancier van Nederland als het gaat over festivals. Vorig jaar vond in onze hoofdstad maarliefst één op de zes Nederlandse festivals plaats. Dat is best wel druk. 'Ik zou het zelf ook niks vinden als er drie nachten lang een festival naast mijn huis plaats vind. Dat moet je misschien helemaal niet willen in Amsterdam.' Festival De Zon 2014 vond plaats in natuurgebied 'De Oeverlanden' Daar was de PVDA het in iedergeval mee eens. 'Met de PVDA aan de macht zaten we als festivalondernemers vast in Amsterdam', stelt Rob. 'Nu is de D66 aan de macht, je weet natuurlijk niet of het campagne taal is, maar die hechten wel meer belang aan cultuur en culturele ondernemers.'

Droom

'Liever de koning van mijn niche dan de grootste van allemaal.' Het meer-meer en groter-groter ziet Rob niet zitten. Mocht festival De Zon op de één of andere manier naar China gaan, dan wel net zo klein en intiem als hier in Amsterdam en met flamingo's. Het droomfestival van Rob bestaat uit 4 dagen non stop festivallen met maximaal 5.000 man verdeeld over de 3-4 stages met kwaliteitsmuziek die ergens in de natuur in de middle of nowhere staan. 'Het is een mix tussen Fusion (58.000 bezoekers) en Nachtdigital (3.000 bezoekers). Nachtdigital is het meest intieme en knusse festival dat er bestaat en ook supergoed georganiseerd met een super dikke line up. Fusion is een gekraakte oude vliegtuig basis, waar ze al 10 jaar doorbouwen aan het decor, een soort Disneyland voor volwassen waar alles belachelijk mooi is.'

Vond je het leuk? Laat het Reinder weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer uit het blog

De kunst van het nostalgisch randprogrammeren

Nieuws

Dinsdag 25 juli 2017

Een van de beste randprogramma's komt dit jaar uit onverwachte hoek.

Singles flirten erop los op festivals

Nieuws

Dinsdag 25 juli 2017

Maar liefst 79% van de ondervraagden staat er voor open om te zoenen, mits er er een klik is.

De Leuke festival maakt zijn naam waar

Report over De Leuke festival

Dinsdag 25 juli 2017

De Leuke Festival was als de wasmasjien van Trafassi: helemaal doorgedraaid.

Beats wonnen het van headliners op Expedition Festival

Report over Expedition

Zaterdag 22 juli 2017

Jackie ging op expeditie.

Op(festi)vallend onbekend: Bohemian Universe

Op(festi)vallend onbekend

Zaterdag 22 juli 2017

Een festival voor lichaam en geest.

Een ongeëvenaard weekend als Wildeburger

Report over Wildeburg

Dinsdag 18 juli 2017

Het leven van een Wildeburger gaat wél over rozen.

Vrije geesten en geluiden op Buiten Westen

Report over Buiten Westen

Dinsdag 18 juli 2017

Maureen ging naar Buiten Westen en vooral niet in het reuzenrad.

Op Friendship Expedition door de Wundergarten van Georgie

Report over Georgie's Wunder Garten

Donderdag 13 juli 2017

Maureen deed mee aan de Friendship Expedition van Georgie's Wunder Garten.