Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 6 minuten. Afbeelding: Sebastiaan van Thienen

Nieuws

In gesprek met: Ridzert Beetstra aka Some Chemistry

Door Timo Kragting op donderdag 12 april 2018

Zonder dixi’s, bier of vette lichtshows, is een festival geen festival. Maar dat zijn geen factoren die een festival een eigen plekje in de markt geven, een imago bepalen of kaarten verkopen. Daarvoor is de line-up vele malen doorslaggevender. Daar wilden we uiteraard meer over weten. En wie kan ons hier meer over vertellen dan Ridzert Beetstra, DJ Some Chemistry en boeker bij Chasing the Hihat?

Ridz_Timo_1

Foto: Sebastiaan van Thienen

In een prachtig hoekje van het restaurant van Theater Amsterdam ontmoet ik Ridzert, die zich aan iedereen voorstelt als Ridz. Het kantoor van Chasing the Hihat zit op 50 meter afstand, een thuiswedstrijdje dus. Met een prachtig uitzicht over het westelijk havengebied raken we al snel aan de praat.

Bij Chasing the Hihat organiseert hij festivals als Georgie’s, Oranjebloesem en de Zon. Daar houdt hij zich voornamelijk bezig met conceptontwikkeling en boekingen. Het weekend is voor andere dingen: “In het weekend ben ik DJ, wat eigenlijk nog steeds mijn favoriete hobby is. Ik zie dat eigenlijk nog steeds niet echt als werk. Als ik een weekend niet moet draaien, vind ik dat eigenlijk best vervelend. Draaien is mijn verslaving en uitlaatklep. Tegelijkertijd ben ik op zo’n clubavond indirect ook wel weer bezig met mijn werk. Ik ontmoet andere DJ’s en hoor wat ze in huis hebben. Daar komt voor mij plezier, mijn hobby en werk eigenlijk samen. Ik ben inmiddels de 30 gepasseerd en ga niet meer elk weekend uit, maar als programmeur moet je er toch altijd middenin blijven staan. Die kans krijg als ik moet draaien."

Kunstenaar of showman
Festivals of clubavonden, het is niet bepaald hetzelfde. Maar hoe zit dat voor een boeker? “Daar zit zeker een verschil tussen. Elk festival en elke clubnacht heeft natuurlijk zijn eigen karakter, publiek en gevoel. Maar in grote lijnen is een clubnacht eigenlijk veel intiemer. Sommige DJ’s komen beter tot hun recht voor 5.000 man dan in een intieme clubsetting. Een uitbundige showman die zijn handen veel in de lucht heeft, daar krijg ik toch meer een festivalgevoel bij. Een creatieve kunstenaar die heel geconcentreerd vinylplaten aan elkaar draait en meer een soort onderdeel is van de dansvloer, dat is voor mij meer een DJ voor in de club. Bovendien is een clubnacht ’s nachts en een festival overdag. Als overdag dan ook nog eens het zonnetje schijnt, dan past een hele diepe techno-DJ daar naar mijn mening weer totaal niet bij. Er zit dus wel degelijk verschil tussen, maar een écht goede DJ, die kan het beide.” Hij vult aan: “Zoals Some Chemistry.” We schieten in de lach.

"Een indie-track, een klassieker of zelfs een meezinger durf ik er op een festival toch sneller in te gooien."

Ik merk op dat een live-act of producer vaak ook weer hele andere kwaliteiten heeft dan een DJ. Ridz is het daarmee eens: “Een echte producer is vaak een studio-nerd die elk weekend in de studio zit om nieuwe platen te maken. Een DJ is vaak een echte cratedigger en vult deze tijd liever in de platenzaak. Er zijn er niet echt veel die alle twee echt even goed beheersen. Behalve Some Chemistry”, hij lacht en vervolgt: “Nee ik ben meer echt een DJ-DJ, ik breng weleens een plaat uit waar ik dan ook heel trots op ben, maar verder heb ik nog geen ambities om een heel album te gaan opnemen.”

Ridz_Draaien

Het festivaltrack-genre
Is het als DJ ook anders om in een club of op een festival te draaien? “Ik zou tijdens een festival eerder een iets gevarieerdere set draaien dan in een club. Een indie-track, een klassieker of zelfs een meezinger durf ik er op een festival toch sneller in te gooien. Je hebt zelfs een genre dat niet echt een genre is, dat noem ik zelf het festivaltrack-genre. Dat zijn vaak indie-elektronica cross-overs zoals Caribou – Can’t Do Without You, DJ Koze maakt ook veel van dat soort platen. In een club komt dat minder tot z’n recht, daar ga ik liever wat meer de diepte in.”

De regelgeving in ons land heeft daar ook een grote invloed op volgens Ridz: “Het probleem in Nederland is eigenlijk dat een festivaldag best kort is. Veel DJ’s krijgen daardoor niet echt de tijd en ruimte om een lang verhaal te vertellen. Daardoor word je misschien ook wel verplicht om wat minder de diepte in te gaan. Dat vind ik erg jammer in Nederland, de beperkte festival- en clubeindtijden. We zijn goed bezig, maar we zijn er nog lang niet.”

"Talent zal altijd de belangrijkste factor blijven, dat staat voorop."

Ouwe electroclash is weer een dingetje aan het worden
“Wat nu echt super hot is, vooral in Amsterdam, is een soort mix tussen breakbeat, trance en electro. Dat merk ik bij heel veel artiesten, Helena Hauff is er een goed voorbeeld van. Echte ouwe electroclash is ook weer een dingetje aan het worden. Techno is ook echt weer helemaal terug, al is dat eigenlijk nooit echt dood geweest. Onlangs kreeg disco veel de ruimte op de dansvloer, maar nu is het voor mijn gevoel allemaal weer wat duisterder aan het worden.”

“Een andere trend die je kan toevoegen, is dat er steeds vaker meer vrouwen op het programma staan. Ik let daar als boeker nu meer op dan vroeger. Ik vind het belangrijk om een verandering te forceren. Maar momenteel zijn er nog altijd minder vrouwelijke DJ’s dan mannelijke DJ’s, wat het natuurlijk moeilijk maakt om echt een 50/50 verdeling na te streven. Bovendien is ‘t het allerbelangrijkst om een goed en relevant programma samen te stellen, of het nou mannen of vrouwen zijn. Talent zal altijd de belangrijkste factor blijven, dat staat voorop”.

Als DJ draai je het liefst zo lang mogelijk
“Wat in mijn ogen ook een heel interessante ontwikkeling is, is dat steeds meer DJ’s de ruimte krijgen om wat langer te draaien. Vroeger wilde je eigenlijk zo veel mogelijk DJ’s op 1 stage hebben. Maar less = more aan het worden”. De zogeheten all-nighters zijn daar voor Ridz een mooi voorbeeld van. “Als DJ heb je niets liever dan 6 uur lang in een club of op een festival mag draaien. Dat je zelf de warm-up, het middenstuk en het afsauzen kan begeleiden en invullen. Dan kun je zelf het hele muzikale verhaal vertellen.”

Weekenders en livemuziek
Waar kijk je in het bijzonder naar uit deze zomer? “Ik kijk eigenlijk uit naar deze zomer als geheel. Het meest kijk ik uit naar festivals met langere eindtijden, weekenders bijvoorbeeld. Ik ben de laatste tijd steeds meer into festivals die heel divers programmeren. De combi van veel livemuziek en elektronica, dat vind ik toch wel het allerleukst. Dat komt misschien ook wel door m’n leeftijd.”

Om af te sluiten, waar mogen we je dit jaar zeker niet missen? “Ik draai zelf o.a. op Welcome to the Future, Awakenings, We Are Electric en binnenkort in het Centraal Station voor Audio Obscura. En ook Oranjebloesem waar we nu een live-stage hebben, wordt zeker weer een hoogtepunt. Op Georgie’s hebben we dit jaar 8 stages en een intens gevarieerd programma. Maar ook de gekkigheid van een festival als de Zon of de positieve intimiteit van Festifest, het is allemaal even onmisbaar en eigenlijk kijk ik overal naar uit.”

SoundCloud: https://soundcloud.com/somechemistry

Vond je het leuk? Laat het Timo weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer uit het blog

Appelsap blijkt ook zonder Amerikaanse headliners het leukste buurtfeestje van Amsterdam te zijn

Nieuws

Woensdag 15 augustus 2018

Wij weten namelijk heel goed hoe we zelf een feestje moeten bouwen.

Drumcode Festival: meer dan een debutant

Nieuws

Maandag 13 augustus 2018

We gingen in gesprek met organisator en DJ: Bart Skils

Zeldzame stagearchitectuur, kunst en kasteelraves

Nieuws

Donderdag 9 augustus 2018

Het Belgische HORST Festival zou zo maar eens de verrassing van het jaar kunnen worden

Vunzige Deuntjes wil meer vrouwen in de DJ-booth

Nieuws

Donderdag 9 augustus 2018

Vunzige Deuntjes boekt in september alleen maar vrouwelijke artiesten tijdens alle clubevenementen.

LIEF gaat LIVE met Jungle By Night, Kraak & Smaak, Lövestad en meer

Nieuws

Donderdag 9 augustus 2018

Dit jaar breidt LIEF haar oeuvre uit en wordt er op muzikaal gebied een nieuwe stroming meegenomen.

Twee uit verzorgingshuis weggelopen senioren teruggevonden op Duits metalfestival

Nieuws

Maandag 6 augustus 2018

Na een lange zoektocht van de politie was het tweetal teruggevonden op het Duitse metalfestival Wacken Open Air.

De Festivaldop vervult een sleutel(bos)functie op je snikhete festivaldag

Nieuws

Vrijdag 3 augustus 2018

Met deze multifunctionele gadget kom je niks meer tekort tijdens dit festivalseizoen

Hoe gierig of gul zijn de bezoekers van Woo Hah?

Nieuws

Donderdag 2 augustus 2018

Gierige Gasten en Iris Enthoven zochten het uit.