Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 8 minuten. Afbeelding: De Fotomeisjes

Nieuws

Gratis water en house klappers: de festivaltrends van 2015

Door Reinder van Velze op donderdag 16 april 2015

“Ben jij dit op de poster?”, vraag ik bij binnenkomst aan de knappe secretaresse. Mijn eerste vraag werd helaas ook meteen mijn laatste. Ik verwarde haar met de dame op de poster van club Air die een gemake-upte jongen bleek te zijn. Gelukkig is Florinsz daar al.  

“We gaan naar de secret bar.”, fluistert Florinsz, marketing manager van Welcome to the Future (WTTF), me toe. Door een wirwar van gangen komen we uit in de club aan de Elementstraat waar we ons de ‘secret’ bar toe-eigenen. Carina, project manager van WTTF, op een fauteuil en Florinsz en ik op een leren bank. We gaan het vandaag hebben over de veranderingen en trends in festivalland.

Laten we beginnen met waar we vorig jaar gebleven zijn: de verplichtstelling van gratis drinkwater op outdoor festivals in Amsterdam. Wat vinden jullie daarvan? 

Florinsz: “Een goed idee natuurlijk, met WTTF zijn we zelf al jaren actief bezig met gratis drinkwater.” 

Carina: “Ja, WTTF was vier jaar geleden het eerste festival die proactief gratis drinkwater uitdeelde. Naast elk podium staat bij ons een gratis waterbar. Vanuit organisatorisch oogpunt is dit handig, bezoekers hoeven bijvoorbeeld niet de toiletten te blokkeren om hun bekertje bij te vullen.”

Foto: Esmay Wagemans

Niet alle organisatoren zijn er even blij mee, sommigen stellen dat dit beleid ten koste zal gaan van de bezoeker, bijvoorbeeld doordat de kosten worden doorgevoerd in de ticketprijs.  

Carina: “De baromzet daalt inderdaad, dat is logisch en een keuze die we bewust gemaakt hebben. Nederlands kraanwater is van topkwaliteit, waarom zou je het dan ergens anders vandaan halen, in een flesje stoppen en door heel Europa vervoeren? Maar ik snap dat het voor andere festivals moeilijk is, het verhoogt je risico op een tegenvallende omzet. Uiteindelijk zal de bezoeker hiervoor opdraaien.”

Florinsz: “Voor de bezoeker is het gratis water positief. Voor de organisatie snijdt het mes aan twee kanten. Zoals Carina zei heeft het invloed op de baromzet, maar aan de andere kant, wanneer geen enkele bezoeker een flesje water meer hoeft te kopen, dan kan je nagaan wat een berg plastic deze maatregel bespaart.”

Een andere grote verandering, waar de bezoeker veel van gaat merken, is het ‘betaalbandje’. Best Kept Secret Festival ruilde vorig jaar hun vertrouwde festivalmuntjes in voor bandjes, Valhalla volgde de afgelopen december eveneens. Worden bandjes als betaalmiddel de trend in 2015?

Carina: “Betaalbandjes zijn de toekomst. Op dit moment is het alleen nog te vroeg. We zijn intern bezig met 5 verschillende bandjessystemen. Valhalla hoort inmiddels ook bij ID&T en was een proefkonijn. Omdat het binnen was, was de proef gemakkelijker te monitoren, daardoor loop je minder risico op het uitvallen van stroom of internet. Zonder internet kun je met bandjes geen drankjes verkopen.”

Florinsz: “Het is nog steeds zoeken naar de perfecte vorm waarbij het voor de bezoeker juist gemakkelijker is dan het gebruik van muntjes. Dit omslagpunt moet nog komen. De kinderziektes moeten er eerst nog uit.”

Foto: Click Chick

Waar gaat de bezoeker op technologisch vlak deze zomer dan wel wat van merken?

Carina: “Volgens mij heeft de bezoeker de meeste technologische veranderingen niet eens door. Misschien dat ze merken dat het geluid iets beter is, of het licht iets feller en accurater op de sound gaat, maar qua beleving voor de bezoeker zijn de betaalbandjes zeker de grootste vooruitgang in de laatste jaren festivalbeleving. De bandjes hebben invloed op de gehele festivalbeleving. Staat je ticket bijvoorbeeld op je bandje, dan hoef je je e-ticket niet meer uit te printen. Of neem een Sensation, daar waren de ledbandjes onderdeel van de lichtshow, dat is echt interactie.”

Florinsz, jij houd je ook bezig met een stuk muzikale programmering voor WTTF. Welke muziekstijl breekt deze zomer door?

Florinsz: “Dat vind ik altijd lastig om te voorspellen. Het is koffiedik kijken. Een paar jaar geleden had je de dynamic deephouse en vorig jaar was er die trage, Italiaanse stroming met o.a. Tale of Us. Ik denk dat we deze zomer weer meer uptempo gaan, terug richting de echte house klappers. Minder melancholie, meer vrolijkheid, meer groove. Voor het eerst op WTTF hebben we dit jaar een dedicated House stage. Nationale househelden als Tom Trago en Boris Werner staan hier samen met iconen die de scene en sound hebben gebouwd, zoals DJ Sneak en Green Velvet.”

Het gaat erom dat je op je eigen plek je eigen kleurplaat op je eigen manier inkleurt. Alleen dan kun je uniek en onderscheidend zijn.

En de hitjes muziek? Afgelopen jaar was Het Partyfestival razend populair en de feesten van Kris Kross zijn standaard uitverkocht. 

Florinsz: “Ja die zijn er altijd geweest toch? De hitjes muziek zweeft er altijd een beetje bij. Dat zijn van die subculturen die nooit zullen verdwijnen, maar ook nooit de boventoon zullen voeren, vooral omdat dat hun aspiratie niet is. Ik zie het als een zijvlak, het rebelse neefje, pure lol waar het vaak ook meer gaat om het feest dan om de muziek. Het is heerlijk om je af en toe compleet te kunnen verliezen in iets anders dan straight up house en techno.” 

De techno en house stromingen zijn nog altijd de populairste genres op het moment, ervaren jullie veel concurrentie bij het boeken van de artiesten?

Carina: “Ja. Bij de kleine artiesten natuurlijk minder, maar bij de grote artiesten zeker. Het is een soort van gekkenhuis geworden hier in Nederland. Iedereen probeert zich op een vlak te specialiseren en wil anders zijn dan de andere festivals. Maar door de drukte is dat de laatste jaren een steeds grotere uitdaging geworden. Dus wij beginnen gewoon eerder met de boekingen.”

Florinsz: “Je merkt vooral dat je time schedule steeds verder terug loopt. Bij boekingen is het vaak toch wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Dus iedereen begint ook steeds eerder. Het gaat het hele jaar door.”

Foto: Esmay Wagemans

Veel Nederlandse festivals kijken tegen jullie op, maar welke Nederlandse festivals zijn voor jullie een bron van inspiratie?

Florinsz: “Een aantal festivals hebben een fijne sfeer, een fijn gevoel. Als je daar bent dan raak je er door geïnspireerd, maar dat kun je nooit kopiëren of nadoen. Het gaat erom dat je op je eigen plek je eigen kleurplaat op je eigen manier inkleurt. Alleen dan kun je uniek en onderscheidend zijn. Echt tegen iemand opkijken? Zo werkt het niet denk ik.”

Carina: “We kijken inderdaad in principe niet tegen iemand op. We halen geen inspiratie van andere Nederlandse festivals, dan zouden we één jaar te laat zijn. We proberen juist de eerste te zijn. Het is vaker gebeurd dat hetgeen wat wij hebben gedaan, een jaar later ergens anders terug te vinden was.”

Florinsz; “De meeste inspiratie komt dan ook niet direct uit de festivalwereld. Maar uit omliggende disciplines. Uit de mode, kunst, reizen of persoonlijke ervaringen.” 

Carina: “Als we dan toch partijen moeten noemen, zijn er wel een aantal hele gave festivals in het buitenland waar we inspiratie vandaan halen.  Burning Man (VS, Nevada), Boom Festival (Portugal), Lightning in a Bottle (VS, California), Monegros Desert Festival (Spanje), Labyrinth Festival (Japan) en Fusion Festival (Duitsland) vinden wij heel inspirerend.”

Florinsz: “En natuurlijk Nachtdigital (Duitsland).”

Tot slot, wat is anno 2015 écht passé? 

Carina: “Alles kan, dat is het leuke aan de festivalwereld.”

Florinsz: “Slecht geluid, mag ik dat zeggen?”

Carina: “Hmm, zelfs dat kan, als het festival niet om muziek gaat bijvoorbeeld.”

Florinsz: “Bij een dorpsrock festival wil je inderdaad ook geen perfecte geluidsinstallatie.”

Carina: “Ja precies, daar wil je goede bierpijzen en bierbanken waar je op kan dansen. Alles kan.”

 

De groene speeltuin 

Foto: Esmay Wagemans

Welcome to the Future (WTTF) is de groene speeltuin van ID&T. Ideeën, zoals de gratis waterbarren, worden op WTTF getest en als ze aanspreken verder uitgerold op de andere events van ID&T. Zo was het gratis water beleid afgelopen jaar ook op Mysteryland doorgevoerd. De groene speeltuin uit zich niet alleen in het waterbeleid, de groene stroom en het biologische eten. “De bezoeker staat centraal, daaromheen wordt de hele festivalbeleving vormgegeven. ”, vertelt Carina, ze vervolgt: “Dat doen we door een kijkje te nemen in het hoofd van onze bezoeker. Wat zijn de vragen of problemen waar onze bezoekers nu mee te maken hebben? Wat er in de wereld gebeurt is een belangrijke bron van inspiratie, dat proberen wij op een positieve manier te vertalen in ons festival. Neem bijvoorbeeld het scheiden en recyclen van afval, hier zijn onze bezoekers steeds bewuster mee bezig. Hier spelen we op WTTF op in door het inzetten van green teams, die het afval ter plekke scheiden. Bovendien bouwen we onze podia van gerecycled materiaal.” 

Festivaltouristen

Foto: Esmay Wagemans

Er is een toename in het aantal festivaltouristen, de festivalorganisatoren zijn zich daarvan bewust. Mysteryland gaf al aan dat één van de voornaamste redenen om twee dagen te gaan was om meer buitenlandse bezoekers aan te trekken en het aantal buitenlandse bezoekers op WTTF is over de afgelopen twee jaar verdubbeld. Florinsz wijst op een globale trend: “Vroeger koos je voor je vakantie één resort, één strand, maar tegenwoordig kies je een festival uit waar je je vakantie omheen bouwt. Of je kiest er drie in Europa uit en dan reis je vervolgens drie weken lang Europa rond. ”, Carina geeft als voorbeeld het hoge aantal Australische bezoekers op WTTF, “Zij trekken in hun zomervakantie door Europa en pakken dan een Nederlands festival mee. ” 

A Greener Festival award

Sinds vier jaar wordt WTTF geaudit door ‘A Greener Festival Award’, een onafhankelijke organisatie die de duurzaamheid van festivals controleert. Volgens deze organisatie hoort WTTF, samen met onder andere Boom Festival (Portugal) en Shambala Festival (UK), tot één van de tien duurzaamste festivals ter wereld. 

 

Vond je het leuk? Laat het Reinder weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer uit het blog

Valhalla Festival is de circusdirecteur van de randprogrammering

Nieuws

Maandag 11 december 2017

Lichtpuntje in de winter, circusdirecteur van de randprogrammering, wij doken wat dieper in de wereld van Valhalla Festival.

The Prodigy, Eric Prydz en Justice voor We Are Electric 2018

Nieuws

Donderdag 7 december 2017

Naast de drie bevestigde headliners heeft de organisatie o.a. de komst van Dave Clarke, Gramatik, MHD, Noisia (dj-set), Vitalic (live),...

10 festivals om de winter door te komen

Nieuws

Maandag 4 december 2017

Wees gerust, je hoeft niet de hele winter thuis te zitten, er is echt genoeg te beleven in festivalland.

Partymacher’s winnende clubconcept Schaafijs debuteert in De Marktkantine

Nieuws

Maandag 4 december 2017

Stel je droomt ervan om je eigen event te organiseren in een grote Amsterdamse club, dan heb je hiervoor wel...

Opa- en omadag tegen eenzaamheid op De Amsterdamse Winterparade

Nieuws

Vrijdag 1 december 2017

Op zaterdag 23 december organiseert De Amsterdamse Winterparade een opa- en omadag in het Winterpark (RAI) in Amsterdam.

O.a. Queens of the Stone Age, Nick Cave & The Bad Seeds, Fink en Sampha voor Down the Rabbit Hole 2018

Nieuws

Dinsdag 28 november 2017

Down the Rabbit Hole heeft een flinke rits namen en informatie over de voorverkoop bekend gemaakt.

Muziekexplosie in Nèmégûh: Herfsdrift Festival

Report over Herfstdrift

Maandag 27 november 2017

Herfst is nat, gekleurde bladeren, speculaas en Herfstdrift.

Queens of the Stone Age naar Rock Werchter

Nieuws

Vrijdag 24 november 2017

De derde bevestiging van Rock Werchter is Queens of the Stone Age. Voor zondag 8 juli werd Nick Cave And...