Leestijd: 2 minuten. Afbeelding: Denise van de Ree
Nieuws
Drumcode Festival voelde als een kleine Awakenings
Door Dena Nysten op donderdag 23 augustus 2018
Elk jaar steekt er wel één festival bovenuit waaraan je de beste herinneringen hebt. Één festival dat – misschien enigszins onverwachts – zó goed was dat je direct al je vrienden aan het optrommelen bent om volgend jaar weer te gaan. Mijn gedachte op dit moment? “Drumcode Festival, je was goed!”.
Hoewel Drumcode al vaker in samenwerking met Awakenings events heeft georganiseerd in de o zo lekkere maar o zo warme technotempel Gashouder, heeft er nog geen Drumcode Festival plaatsgevonden in Nederland. Tijd voor een eerste keer dus. Als echte liefhebber van Adam Beyer en cohorten, moest ik hier natuurlijk bij zijn. Tickets voor STRAF_WERK Festival – wat ik vorig jaar een van de leukste festivals vond – heb ik hier voor laten schieten, in de hoop dat mijn hoge verwachtingen voor dit nieuwe festival waar gemaakt zouden worden.
Laat ik beginnen met zeggen dat ik erg vrolijk werd van de timetable, die natuurlijk voorafgaand op de event-pagina bekend werd gezet. Een lekkere, logische opbouw die van ‘gezellige techno’ naar keihard beuken gaat. O, en het mooiste van alles? De timetable is zo ingedeeld, dat ik tussen de verschillende stages kon dwalen om nieuwe dj’s te ontdekken en toch nog mijn favorieten te zien (lees: de tijdvakken waarbinnen de dj’s draaiden verschilde per stage). Zo verraste Marco Faraone met een heerlijke set – die bestond uit veel eigen producties – op de Blue stage, terwijl Joseph Capriati daarna flink doortetterde.
Foto door: Denise van de Ree
Drumcode doet eigenlijk denken aan Awakenings in de kleine vorm, waarbij je dankzij de grootte iets makkelijker op en neer loopt tussen de Red, Blue, Purple en Orange stage, maar mét de crème de la crème van de technowereld en een prima lasershow aan het einde van de avond. Het was een dag van ontdekken, genieten en een oververhitte stappenteller dankzij het lopen tussen de stages. Veel van de artiesten die op Drumcode stonden, had ik nog niet eerder live zien draaien, maar stiekem natuurlijk wel al regelmatig gehoord via livesets op Soundcloud. Dit zorgde voor hooggespannen verwachtingen. Gelukkig kan ik zeggen dat ik niet teleur ben gesteld. Een klein voorbeeld hiervan? Terwijl Adam Beyer op de Red stage doorhamerde en één van zijn beste sets tot nu toe draaide, wist rising star Amelie Lens wist het hele publiek op de Blue voor zich te winnen met een harde afsluiter.
Lang verhaal kort: als het festival in 2019 weer plaatsvindt, is dit mijn aanrader voor jou.