Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 5 minuten.

Nieuws

De angst voor SFX

Door Dennis Brouwer op zaterdag 3 januari 2015

Ieder jaar komen er meer festivals bij in Nederland. Om bezoekers te trekken proberen organisaties zich meer en meer te onderscheiden van de rest, door vernieuwend te zijn of juist door uit te blinken in bijvoorbeeld de muziekstijl, aankleding, locatie, grootte of line-up. De laatste tijd brandt bij mij steeds meer de vraag of organisaties zich bezig houden met het neerzetten van een nóg beter concept of meer met het maken van nóg meer winst. Jammer genoeg doet mij vermoeden dat er steeds meer sprake is van het tweede geval. Hogere ticketprijzen, stijgende muntprijzen en steeds verdere uitbreiding lijken aan de orde van de dag te zijn. Waarom moet het altijd meer, meer, meer zijn?

Awakenings

Een goed voorbeeld is Awakenings. Laat er geen misverstand over bestaan: Awakenings is een geweldig evenement, de muziek, de lichtshows, de organisatie… allemaal top. De avonden in de Gashouder zijn bijna niet te overtreffen. Desondanks is de honger naar succes niet gestild, dat bleek dit jaar al met de uitbreiding van Awakenings Festival. De organisatie had namelijk besloten om van een eendaags festival naar een tweedaags evenement te gaan.

AWAKENINGS FESTIVAL 2006

Awakenings staat voor kwalitatief hoogstaande techno en het keihard beuken in een overvolle gashouder, klokgebouw of mainstage in Spaarnwoude. Zondag 29 juni 2014 was hier helaas geen sprake van. De muziek, het vuurwerk en de lichtshows waren als vanouds fantastisch, maar een halfvolle tent of stage is toch niet des Awakenings? Waarom dan toch die uitbreiding? Het antwoord daarop is vrij logisch: meer winst. Een tweede dag aan het festival plakken kan zeer winstgevend zijn. De stages kunnen blijven staan en er hoeft (vrijwel) niks extra’s te worden opgebouwd.

Vanaf volgend jaar gaat Awakenings in ieder geval overzee

Er zijn dus weinig extra kosten in vergelijking tot het organiseren van een nieuw, apart festival. Allemaal zeer begrijpelijk, maar doen halfvolle stages en tenten geen afbraak aan de naam en status die een festival hoog te houden heeft? Bezoekers die alleen een kaartje hebben gekocht voor de zondag editie zullen geen slecht gevoel hebben overgehouden aan het feest, maar toch zullen ze onderhuids wel doorhebben dat er niet het maximale uit is gehaald. Desondanks zal Awakenings volgend jaar weer een tweedaags evenement zijn. In een reactie laat de organisatie weten dat er veel positieve geluiden waren na de zondagseditie. Corne Bos (PR & Media Awakenings): ‘Een aantal bezoekers vond het fijn dat er minder mensen waren. Er zijn veel goede reacties, we gaan volgend jaar zeker weer twee dagen. Anyway, je hoeft niet beide dagen he, je mag ook kiezen.’

AWAKENINGS FESTIVAL 2010

Vanaf volgend jaar gaat Awakenings in ieder geval overzee met feesten in Engeland, Australië, Italië en Argentinië. Zelfs het grote Amerika, waar Electronic Dance Music (EDM) helemaal booming is, begint al aan de deur te kloppen. In één woord: geweldig. Het concept heeft al een grote naam in het buitenland, dat is te merken aan het aantal buitenlandse bezoekers dat iedere editie afreist naar Nederland. Het is louter positief dat Awakenings deze mensen tegemoet komt door evenementen in verschillende landen te organiseren.

SFX Entertainment

De commercialisering van festivalland is vooral te wijten aan de groeiende populariteit van EDM in Amerika. Tot nu toe kan Awakenings de commerciële kant van de techno industrie genoemd worden. Techno is de laatste paar jaar flink gegroeid en volwassen geworden, maar liefst één derde van alle Nederlandse festivals is tegenwoordig techno gerelateerd. De techno niche lijkt zo het zelfde pad te bewandelen als house voor het door Amerika omarmd werd.

Als alles op dezelfde manier geregeld wordt, dan zal dit toch ten koste van de creativiteit gaan?

De angst voor de ‘commercialisering’ wordt gevoed door de overnamewoede van Robert Sillerman en zijn bedrijf SFX Entertainment. Uit onderzoek van De Volkskrant is gebleken dat het megabedrijf de Amsterdamse club Air en Awakenings Festival wilt overnemen, nadat het in 2013 ID&T al in handen kreeg. Overigens blijft het niet bij Nederland, ook Made Event (Electric Zoo festival, New York), i-Motion (Nature One, Duitsland) en Totem OneLove Group (Stereosonic, Australië) zijn al ingelijfd bij SFX. Uit een artikel van Ryan Mac, schrijver voor Forbes magazine, blijkt dat het bedrijf een verlies van 47,9 miljoen dollar verwacht en een totale schuld van 64,5 miljoen dollar heeft. De grootste concurrent van SFX is het bedrijf LiveNation, ironisch genoeg het bedrijf wat Sillerman zelf had opgezet en later verkocht heeft. Volgens Mac is er een grote concurrentiestrijd gaande tussen de twee.

AWAKENINGS FESTIVAL 2014

Eigen koers

Zouden Monumental en ID&T aan de wedloop van SFX mee moeten doen? Waarom blijven zij niet hun eigen koers varen? In plaats van het maximaliseren van de winst en het strijden om het neerzetten van het grootste concept, streven naar het beste (en dus niet per se het grootste) festival voor de bezoeker. Critici van SFX vrezen voor een verhoging van de ticketprijzen, ontslagen bij opgekochte bedrijven en meer eenvormigheid wat betreft de evenementen. Als alle festivals onder de regie staan van één bedrijf, wat maakt die verschillende festivals dan nog uitzonderlijk?

Hopelijk blijft de evenementenbranche in de handen van de creatieve geesten die er ooit mee begonnen zijn

Door concurrentie ontstaan ideeën en concepten die festivals van elkaar doen onderscheiden. Als alles op dezelfde manier geregeld wordt, zal dit dan ten koste van de creativiteit gaan? Op dit moment lijkt alles in festivalland geweldig te lopen: de stijgende populariteit, de technische vooruitgang en de professionele aanpak van de organisaties. Het is dus logisch dat de festivalmarkt in trek is bij investeerders. De vraag die mij rest: ‘hoe kunnen we er voor zorgen dat de positieve energie die festivals met zich meebrengen niet in de handen vallen van op macht en geld beluste miljonairs?’ Hopelijk blijft de evenementenbranche in de handen van de creatieve geesten die er ooit mee begonnen zijn. Rocco Veenboer, Duncan Stutterheim en alle andere organisatoren die ooit begonnen zijn uit liefde voor de muziek: laat de industrie alsjeblieft niet in handen vallen van bedrijven die alleen maar uit zijn op het maken van winst(!). Of deze roep gehonoreerd gaat worden: De toekomst zal het leren…

Vond je het leuk? Laat het Dennis weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer uit het blog

Een trip door het mythische Wildeburg is leven en vergeten

Report over Wildeburg

Donderdag 18 juli 2019

Niels onderging zijn Wildeburg ontmaagding en sluit af met: Hoewel ik had gehoopt op iets meer zon, had ik dit...

Disneykaraoke of Unicornrodeo, op Guilty Pleasure kan het

Nieuws

Woensdag 17 juli 2019

Het randprogramma van Guilty Pleasure Festival vliegt weer volledig uit de bocht.

MadNes: Het festival dat het anders durft te doen

Report over MadNes Festival

Inclusief fotoalbum

Woensdag 10 juli 2019

Clinics, surfen, skateboarden, muziek en nog veel meer op een Waddeneiland. MadNes doet alles net even anders.

3x waarom life better was By the Creek

Report over By the Creek Festival

Inclusief fotoalbum

Woensdag 10 juli 2019

Kwam het festival de belofte na, en zo ja, hoe?

Drukbezocht Down the Rabbit Hole doet weer gewoon waar het goed in is

Report over Down The Rabbit Hole

Inclusief fotoalbum

Woensdag 10 juli 2019

Down The Rabbit Hole 2019 bestond uit veel bezoekers en te weinig weinig uren, wat een combinatie is die we...

Festivalbot: een splinternieuw festivalorakel

Nieuws

Maandag 8 juli 2019

Wij spraken met het team achter deze innovatieve festivaltool.

SWF verhuist, vernieuwt en verrast

Nieuws

Vrijdag 5 juli 2019

Met de toenemende concurrentie is het belangrijk om jezelf te vernieuwen, zo zal STRAF_WERK ook gedacht hebben, toen ze hun...

Tips uit de tipi: juli-festivals die een bezoekje waard zijn

Nieuws

Dinsdag 2 juli 2019

Weet jij al waar je deze maand naartoe gaat?