Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 3 minuten. Afbeelding: Lisa Snip

Nieuws

Chardon… …nee?

Door Dennis Brouwer op dinsdag 16 juni 2015

Het is 4 uur ’s middags en het zonnetje schijnt. ‘Wie heeft er dorst?’, vraag ik. Iedereen natuurlijk… na een klein uurtje dansen moeten we echt wat drinken. We verplaatsen ons naar de bar waar de mogelijkheden voor het uitkiezen liggen: bier van Grolsch, water van Chaudfontaine, rum van Bacardi en Cola van Pepsi… ik besluit voor een Kornuit biertje van Grolsch te gaan. ‘Wat wil jij drinken?’, vraag ik aan vriendin. ‘Doe mij maar een wijntje’, zegt ze. Terwijl iedereen van het merkimago van zijn liquide brandstof geniet, begin ik me wat af te vragen. ‘Als alles zo duidelijk gebrand is, waarom heb ik dan geen idee wat voor wijn er geschonken wordt? Evian, Heineken, Fanta en… Witte Wijn?’ 

Ik besloot op onderzoek uit te gaan, wat voor wijn wordt er precies geschonken op festivals? Het besluit voor een bepaalde wijn ligt meestal niet aan het merk, maar aan de druifsoort. Zo zijn Chardonnay, Sauvignon Blanc en Merlot namen van druifsoorten, niet van wijnmerken. Er zijn talloze merken die dezelfde soort wijn aanbieden. Waarom willen merken zoals Lindemans of Slurp! hun naam niet verbinden aan festivals? Misschien heeft het te maken met het imago van festivals. Wijn wordt eerder gezien als iets culinairs en alhoewel het een massaproduct is, draagt het dit imago liever niet. Van wijn moet je genieten, niet achteloos naar binnen werken. Op de meeste festivals draait het zeker ook om genieten, maar toch op een andere manier. 

Wit of rose? Foto: Maxime Noir, Diynamic Festival

Een verschil tussen bier en wijn is de arbeidsintensiviteit van het productieproces, oftewel de duur en kosten om een product te bereiden. Om wijn te maken geldt een veel hogere graad van arbeidsintensiviteit dan bij bier. Het bereiden van wijn gaat veel kleinschaliger en dus is er minder ruimte om grootschalig en dus goedkoper te werk te gaan. Het gevolg is dat een wijnbedrijf een maximum heeft van wat zij om kan zetten en dat plafond ligt simpelweg lager dan bij bier of frisdrank. Doordat er dus meerdere kleinschalige merken zijn in plaats van één groot merk, zullen de pr-afdelingen niet snel zoveel financiële mogelijkheden hebben om als grote sponsor van een festival te opereren. 

De vraag blijft: zouden wijnbedrijven wél als sponsor op willen treden wanneer ze wel over de juiste financiële middelen zouden beschikken? Waarschijnlijk niet. Het imago van muziekfestivals en wijn ligt gewoonweg te ver uit elkaar. De meeste bezoekers gaan naar muziekfestivals om dronken te worden en uit hun dak te gaan, niet om culinair te genieten van een heerlijke Georgische Marani Saperavi. 

Witte wijn wordt zelfs geschonken in bierglazen. Foto: Joe-Ann van Deventer, De Zon

Toch moet de wijn op festivals ergens vandaan komen, aangezien er altijd vraag naar is. Dit gaat vaak via groothandelaren zoals Grapedistrict of DGS Wijn. De meest voorkomende Rosé en Chardonnay op evenementen zijn afkomstig van het merk 1Wine. Zij verkopen kleine flesjes van kunststof die veel handiger zijn dan glazen flessen. Op grootschalige feesten valt er nog al eens wat en dan is het beter om iets kleins en onbreekbaars op de grond te hebben liggen dan grote glazen scherven. In één zo’n flesje zit tevens precies genoeg voor één glas wijn. 

Waarschijnlijk moeten we ons maar gewoon neerleggen bij het feit dat wijn op festivals vaak zonder merkje door het leven gaat. Wel zien we steeds vaker wijnbarren verschijnen op festivals (Lowlands, Oerol, de Parade, etc.), voor de wijnliefhebber die wél culinair van z’n festival wenst te genieten. Onderaan de streep is wijn ook maar gewoon wijn en zolang je er lekker aangeschoten van wordt vinden wij het al lang best. Onthoud wel: ‘Bier na wijn geeft venijn, wijn na bier geeft plezier!’… Proost!

Vond je het leuk? Laat het Dennis weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer uit het blog

Bonobo, Yellow Claw en Oscar and the Wolf onder laatste grote namen voor Sziget 2018

Nieuws

Vrijdag 25 mei 2018

De line-up is nu zo goed als compleet.

Het geheim van de Zon

Report over De Zon

Donderdag 24 mei 2018

Geen festival zo vreemd, uniek en smerig lekker als de Zon. Wat is het geheim?

Wildeburg maakt de gehele line-up bekend

Nieuws

Donderdag 24 mei 2018

Grofweg zo'n 140 namen pronken op 't affiche.

"We willen ooit stagediven in pak."

Nieuws

Woensdag 23 mei 2018

Hoe kicken is het om talenten te volgen die op het punt van doorbreken staan? Lees hier het resultaat.

De onbereikbare climax van de opwarm-dj

Nieuws

Dinsdag 22 mei 2018

Hard to get vind ik juist lekker

“XTC is de nieuwe cannabis geworden”

Nieuws

Donderdag 17 mei 2018

Wetenschapper en raver Ton Nabben vertelt over zijn jarenlange onderzoek over drugsgebruik in het uitgaans- en festivalleven

Onze route door de timetable van Toffler Festival

Nieuws

Dinsdag 15 mei 2018

Zeg maar dag tegen je keuzestress

The Crave Festival: de hele dag trippen achter de duinen

Nieuws

Maandag 14 mei 2018

Obscure electro en Haagse gezelligheid blijken de perfecte match te zijn