Ticket Deals Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 3 minuten. Afbeelding: Lisa Snip

Nieuws

Chardon… …nee?

Door Dennis Brouwer op dinsdag 16 juni 2015

Het is 4 uur ’s middags en het zonnetje schijnt. ‘Wie heeft er dorst?’, vraag ik. Iedereen natuurlijk… na een klein uurtje dansen moeten we echt wat drinken. We verplaatsen ons naar de bar waar de mogelijkheden voor het uitkiezen liggen: bier van Grolsch, water van Chaudfontaine, rum van Bacardi en Cola van Pepsi… ik besluit voor een Kornuit biertje van Grolsch te gaan. ‘Wat wil jij drinken?’, vraag ik aan vriendin. ‘Doe mij maar een wijntje’, zegt ze. Terwijl iedereen van het merkimago van zijn liquide brandstof geniet, begin ik me wat af te vragen. ‘Als alles zo duidelijk gebrand is, waarom heb ik dan geen idee wat voor wijn er geschonken wordt? Evian, Heineken, Fanta en… Witte Wijn?’ 

Ik besloot op onderzoek uit te gaan, wat voor wijn wordt er precies geschonken op festivals? Het besluit voor een bepaalde wijn ligt meestal niet aan het merk, maar aan de druifsoort. Zo zijn Chardonnay, Sauvignon Blanc en Merlot namen van druifsoorten, niet van wijnmerken. Er zijn talloze merken die dezelfde soort wijn aanbieden. Waarom willen merken zoals Lindemans of Slurp! hun naam niet verbinden aan festivals? Misschien heeft het te maken met het imago van festivals. Wijn wordt eerder gezien als iets culinairs en alhoewel het een massaproduct is, draagt het dit imago liever niet. Van wijn moet je genieten, niet achteloos naar binnen werken. Op de meeste festivals draait het zeker ook om genieten, maar toch op een andere manier. 

Wit of rose? Foto: Maxime Noir, Diynamic Festival

Een verschil tussen bier en wijn is de arbeidsintensiviteit van het productieproces, oftewel de duur en kosten om een product te bereiden. Om wijn te maken geldt een veel hogere graad van arbeidsintensiviteit dan bij bier. Het bereiden van wijn gaat veel kleinschaliger en dus is er minder ruimte om grootschalig en dus goedkoper te werk te gaan. Het gevolg is dat een wijnbedrijf een maximum heeft van wat zij om kan zetten en dat plafond ligt simpelweg lager dan bij bier of frisdrank. Doordat er dus meerdere kleinschalige merken zijn in plaats van één groot merk, zullen de pr-afdelingen niet snel zoveel financiële mogelijkheden hebben om als grote sponsor van een festival te opereren. 

De vraag blijft: zouden wijnbedrijven wél als sponsor op willen treden wanneer ze wel over de juiste financiële middelen zouden beschikken? Waarschijnlijk niet. Het imago van muziekfestivals en wijn ligt gewoonweg te ver uit elkaar. De meeste bezoekers gaan naar muziekfestivals om dronken te worden en uit hun dak te gaan, niet om culinair te genieten van een heerlijke Georgische Marani Saperavi. 

Witte wijn wordt zelfs geschonken in bierglazen. Foto: Joe-Ann van Deventer, De Zon

Toch moet de wijn op festivals ergens vandaan komen, aangezien er altijd vraag naar is. Dit gaat vaak via groothandelaren zoals Grapedistrict of DGS Wijn. De meest voorkomende Rosé en Chardonnay op evenementen zijn afkomstig van het merk 1Wine. Zij verkopen kleine flesjes van kunststof die veel handiger zijn dan glazen flessen. Op grootschalige feesten valt er nog al eens wat en dan is het beter om iets kleins en onbreekbaars op de grond te hebben liggen dan grote glazen scherven. In één zo’n flesje zit tevens precies genoeg voor één glas wijn. 

Waarschijnlijk moeten we ons maar gewoon neerleggen bij het feit dat wijn op festivals vaak zonder merkje door het leven gaat. Wel zien we steeds vaker wijnbarren verschijnen op festivals (Lowlands, Oerol, de Parade, etc.), voor de wijnliefhebber die wél culinair van z’n festival wenst te genieten. Onderaan de streep is wijn ook maar gewoon wijn en zolang je er lekker aangeschoten van wordt vinden wij het al lang best. Onthoud wel: ‘Bier na wijn geeft venijn, wijn na bier geeft plezier!’… Proost!

Vond je het leuk? Laat het Dennis weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer uit het blog

ID&T neemt belang in Vunzige Deuntjes

Nieuws

Dinsdag 12 november 2019

De danceorganisatie koopt 60% van Vunzige Deuntjes, waarmee ze o.a. op Mysteryland al jaren mee samenwerken.

NU.nl organiseert eerste landelijke online debat over drugs

Nieuws

Vrijdag 8 november 2019

Moet harddrugs gelegaliseerd worden? En hoe schuldig ben je als recreatief gebruiker aan drugscriminaliteit? Die vragen en meer zullen tijdens...

Interview met Mauro van mahabe137: "We hebben veel aan Kultlab te danken"

Nieuws

Dinsdag 5 november 2019

Floris interviewde Mauro (23) van mahabe137 over hun naam, doorbraak en hun banden met Pablo Discobar en Kultlab.

Dit zijn onze festivaltips voor november

Nieuws

Maandag 28 oktober 2019

Want ook in de herfst en winter valt er genoeg te festivallen.

Enter the Snow is het splinternieuwe wintersportfestival in Avoriaz

Nieuws

Zaterdag 26 oktober 2019

In het zonnetje van de piste afglijden, gecombineerd met de beste livemuziek, iglo raves en een kneitergezellig verblijf met likeminded...

Gratis kerstfestival op de Westergas: De Amsterdamsche Kerstmarkt

Nieuws

Donderdag 24 oktober 2019

Een gratis toegankelijk stadsfestival met winterse gezelligheid, (live) muziek, eten en drinken, markt, kinderactiviteiten, een gevarieerd cultureel programma en iedere...

Into the Woods ADE: Op avontuur door een kunstobject

Report over Into the Woods ADE Weekender

Inclusief fotoalbum

Woensdag 23 oktober 2019

Into the Woods ADE maakte van de NDSM-werf een tweedaags kunstobject, waarbij de bezoekers soms ook even aan het palet...

Once upon a Mystic Garden

Report over Mystic Garden Festival ADE

Inclusief fotoalbum

Dinsdag 22 oktober 2019

Mystiek en muziek kwamen samen in een sprookjesachtige editie van Mystic Garden en Dockyard ADE.