Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 3 minuten. Afbeelding: Lisa Snip

Nieuws

Chardon… …nee?

Door Dennis Brouwer op dinsdag 16 juni 2015

Het is 4 uur ’s middags en het zonnetje schijnt. ‘Wie heeft er dorst?’, vraag ik. Iedereen natuurlijk… na een klein uurtje dansen moeten we echt wat drinken. We verplaatsen ons naar de bar waar de mogelijkheden voor het uitkiezen liggen: bier van Grolsch, water van Chaudfontaine, rum van Bacardi en Cola van Pepsi… ik besluit voor een Kornuit biertje van Grolsch te gaan. ‘Wat wil jij drinken?’, vraag ik aan vriendin. ‘Doe mij maar een wijntje’, zegt ze. Terwijl iedereen van het merkimago van zijn liquide brandstof geniet, begin ik me wat af te vragen. ‘Als alles zo duidelijk gebrand is, waarom heb ik dan geen idee wat voor wijn er geschonken wordt? Evian, Heineken, Fanta en… Witte Wijn?’ 

Ik besloot op onderzoek uit te gaan, wat voor wijn wordt er precies geschonken op festivals? Het besluit voor een bepaalde wijn ligt meestal niet aan het merk, maar aan de druifsoort. Zo zijn Chardonnay, Sauvignon Blanc en Merlot namen van druifsoorten, niet van wijnmerken. Er zijn talloze merken die dezelfde soort wijn aanbieden. Waarom willen merken zoals Lindemans of Slurp! hun naam niet verbinden aan festivals? Misschien heeft het te maken met het imago van festivals. Wijn wordt eerder gezien als iets culinairs en alhoewel het een massaproduct is, draagt het dit imago liever niet. Van wijn moet je genieten, niet achteloos naar binnen werken. Op de meeste festivals draait het zeker ook om genieten, maar toch op een andere manier. 

Wit of rose? Foto: Maxime Noir, Diynamic Festival

Een verschil tussen bier en wijn is de arbeidsintensiviteit van het productieproces, oftewel de duur en kosten om een product te bereiden. Om wijn te maken geldt een veel hogere graad van arbeidsintensiviteit dan bij bier. Het bereiden van wijn gaat veel kleinschaliger en dus is er minder ruimte om grootschalig en dus goedkoper te werk te gaan. Het gevolg is dat een wijnbedrijf een maximum heeft van wat zij om kan zetten en dat plafond ligt simpelweg lager dan bij bier of frisdrank. Doordat er dus meerdere kleinschalige merken zijn in plaats van één groot merk, zullen de pr-afdelingen niet snel zoveel financiële mogelijkheden hebben om als grote sponsor van een festival te opereren. 

De vraag blijft: zouden wijnbedrijven wél als sponsor op willen treden wanneer ze wel over de juiste financiële middelen zouden beschikken? Waarschijnlijk niet. Het imago van muziekfestivals en wijn ligt gewoonweg te ver uit elkaar. De meeste bezoekers gaan naar muziekfestivals om dronken te worden en uit hun dak te gaan, niet om culinair te genieten van een heerlijke Georgische Marani Saperavi. 

Witte wijn wordt zelfs geschonken in bierglazen. Foto: Joe-Ann van Deventer, De Zon

Toch moet de wijn op festivals ergens vandaan komen, aangezien er altijd vraag naar is. Dit gaat vaak via groothandelaren zoals Grapedistrict of DGS Wijn. De meest voorkomende Rosé en Chardonnay op evenementen zijn afkomstig van het merk 1Wine. Zij verkopen kleine flesjes van kunststof die veel handiger zijn dan glazen flessen. Op grootschalige feesten valt er nog al eens wat en dan is het beter om iets kleins en onbreekbaars op de grond te hebben liggen dan grote glazen scherven. In één zo’n flesje zit tevens precies genoeg voor één glas wijn. 

Waarschijnlijk moeten we ons maar gewoon neerleggen bij het feit dat wijn op festivals vaak zonder merkje door het leven gaat. Wel zien we steeds vaker wijnbarren verschijnen op festivals (Lowlands, Oerol, de Parade, etc.), voor de wijnliefhebber die wél culinair van z’n festival wenst te genieten. Onderaan de streep is wijn ook maar gewoon wijn en zolang je er lekker aangeschoten van wordt vinden wij het al lang best. Onthoud wel: ‘Bier na wijn geeft venijn, wijn na bier geeft plezier!’… Proost!

Vond je het leuk? Laat het Dennis weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer uit het blog

Een ongeëvenaard weekend als Wildeburger

Report over Wildeburg

Dinsdag 18 juli 2017

Het leven van een Wildeburger gaat wél over rozen.

Op Friendship Expedition door de Wundergarten van Georgie

Report over Georgie's Wunder Garten

Donderdag 13 juli 2017

Maureen deed mee aan de Friendship Expedition van Georgie's Wunder Garten.

Een interview met Nick Bril: DJ en chef-kok in een Michelinsterren restaurant

Nieuws

Dinsdag 11 juli 2017

In aanloop naar The Ark interviewde wij Nick Bril, die naast chef-kok in het Michelinsterren restaurant The Jane, ook DJ...

Jouw alcohol- en/of drugsgebruik kan je nu Macbook Air opleveren

Nieuws

Dinsdag 11 juli 2017

Het Trimbos-instituut leidt een driejarige Europese studie naar middelengebruik en het nachtleven: ‘ALAMA-nightlife’. Het onderzoek brengt het nachtleven en het...

Life is awesome By the Creek

Report over By the Creek Festival

Dinsdag 11 juli 2017

Kai peilde voor ons hoe goed het leven by the Creek is.

Een ode aan Inspector Norse

Nieuws

Dinsdag 11 juli 2017

De meest tijdloze, overal toepasbare, dansbare, vrolijkheidsstimulerende plaat van het afgelopen decennium. Maar ook een bizar verhaal.

Een YellowTipi-juryrapport: PITCH 2017

Report over Pitch Festival

Vrijdag 7 juli 2017

Met een nieuw terrein, nieuwe opzet, nieuwe stages en een nieuwe line-up is de zevende editie van Pitch effe wennen....

Het manifest van Ruigoord

Report over Het Ruigoord Manifestival

Woensdag 5 juli 2017

We gingen op zoek naar het manifest van Ruigoord.