Ticket Deals Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 5 minuten.

Nieuws

Brain Hacking als middel om beter voorbereid een partyweekend in te gaan

Door Timo Kragting op woensdag 16 oktober 2019

Het zal voor niemand echt een verrassing zijn dat goed eten, veel bewegen en goed slapen de kernfactoren zijn die ervoor zorgen dat jij beter in je vel zit. Een goed dieet en gezonde levensstijl zorgen ervoor dat je onstuimige tijden, zoals een weekend feesten, beter aankan. Maar hoe werkt dat precies in je brein? Hoe kun je dat hacken? En wat voor voeding en levensstijl is er dan precies nodig? We trapten de woensdagochtend van ADE af met een Brain Hacking Breakfast, een van de events van Spaces tijdens ADE. Hier kregen we van orthomoleculair therapeut Wout van Helden van Heldenhealth een tsunami aan super interessante, nuttige informatie over ons brein, voeding, neurotransmitters en meer.

Blauwe zones

Er zijn op aarde een aantal blauwe zones gedefinieerd. Dat zijn plekken waarbij mensen aantoonbaar langer leven, dus gezonder zijn. Hier vallen bijvoorbeeld Sardinië, Okinawa en Costa Rica onder. Als mogelijke verklaring wordt gewezen op het geïsoleerde karakter van veel blauwe zones, wat bevorderlijk was voor het behoud van een traditionele levensstijl met veel fysieke activiteit, hechte sociale banden en lokaal geproduceerde voeding. Iets waar we veel van kunnen leren.

Voeding als brandstof voor je brein

Voeding dus. Van alles dat je eet snoept je brein 20 tot 25% aan voedzame stoffen weg. De sleutel tot een gezond brein en stabiele mentale gezondheid, zit ‘m dan ook voor een heel groot deel in je voeding. Een blij darmenstelsel is een blij stel hersenen. Een geruststellende gedachte daarbij is dat je hier enorm veel invloed op hebt.

Het zit ‘m niet alleen in wat je eet, maar ook hoe je eet, wanneer je eet, hoe vaak je eet en hoe je jouw dag verder invult. Over het algemeen heeft Wout een aantal simpele tips die helpen bij een gezonde levensstijl:
- 8 uur zitten en daarna fanatiek crossfitten, daar is ons lichaam niet voor gemaakt. Je zou beter elk uur een beetje kunnen bewegen en dan kun je uiteraard achteraf alsnog lekker crossfitten
- Kauw je eten wat langer, minimaal 10, het liefst 20 keer
- Voorkom chronische stress, acute stress kan positief bijdragen aan alertheid, maar de hele dag door gestrest zijn is heel slecht voor je
- Stimuleer de bacteriën in je maag en darmen door gefermenteerd voedsel als zuurkool, kimchi, kombucha of augurken te eten
- Eet je maaltijden in maximaal 6 eetmomenten per dag en binnen een tijdsbestek van 10 uur. Dan vast je dus 14 uur per dag. Zorg dat het dagelijks hetzelfde tijdvak is, voor regelmaat
- Zorg dat je voor het laatst 2 á 3 uur voor het slapen gaan eet, sporten kun je ook beter niet laat in de avond doen
- Eet gevarieerd, koop in de supermarkt iets van elke kleur van de regenboog en probeer vaak (gezonde) dingen te eten die je doorgaans niet eet
- Zorg dat je per dag 0,8g proteïne per kilogram lichaamsgewicht binnenkrijgt (je kan hiervoor een food-app gebruiken)
- Wees niet bang soms een beetje vies te worden, we zijn veel te voorzichtig en dat komt ons immuunsysteem niet ten goede.

MindDiet

Neurotransmitters

Om te begrijpen wat voeding met ons brein doet, is het belangrijk dat we meer weten over Neurotransmitters. Deze ‘taal van je lichaam’ bepaalt de manier waarop ‘boodschappen’ door je lichaam worden verstuurd. Ze zijn niet alleen van belang voor je zenuwstelsel, ze zijn bijvoorbeeld ook betrokken bij je motoriek, je immuunsysteem en pijnbeleving. Wanneer de werking van je neurotransmitters verlaagd raakt, dan merk je dat bijvoorbeeld aan gevoelens van angst, prikkelbaarheid, verminderde plezierbeleving, ongeremde of gebrek aan eetlust, trage stofwisseling, etc. etc. Iedere neurotransmitter heeft eigen specifieke kenmerken. Van Dopamine, Acetylcholine, GABA en Serotonine is bekend welke kenmerken je vertoont wanneer ze optimaal functioneren. Gelukkig voor ons, is ook bekend welke voeding dit optimaal functioneren kan stimuleren.

NeuroTransmitters

Voor de Brain Hacking Breakfast kregen we van Wout een uitgebreide vragenlijst, om ons neuroprofiel mee te bepalen. Hieruit bleek welke neurotransmitters optimaal functioneerden en welke niet. Aan de hand daarvan, kun je een dieet bepalen, dat een positieve invloed zal hebben op de achterblijvende neurotransmitters. Iedereen is anders en voor iedereen gelden dus andere tips en voedingsadviezen. Per neurotransmitter geldt ongeveer het volgende:

Dopamine

Dopamine zorgt ervoor dat je alert en actief bent. Functioneert het optimaal, zal je merken dat het wilskracht, daadkracht, gretigheid en zelfvertrouwen zal opleveren. Is dat niet het geval, kun je last krijgen van verminderde energie, -concentratie, -libido en -emotionele controle. Vrijwel elke drug en ook alcoholgebruik hebben invloed op je dopamine. Tijdens een weekendje feesten zal je meer dopamine dan normaal verbruiken.

O.a. banaan, avocado, sinaasappel, spinazie, aubergine en tomaat stimuleren de neurotransmitter dopamine
Producten die nog een extra boost kunnen geven zijn Mucuna Pruriens & Rhodiola

Acetylcholine

Acetylcholine beïnvloed je reactiesnelheid, creativiteit en leervermogen. Functioneert het niet optimaal, kun je last krijgen van vertraagd denken, verminderde motoriek en onhandigheid.

O.a. bonen, erwten, radijs, spinazie, courgette, aardbei en ei stimuleren de neurotransmitter acetylcholine
Producten die nog een extra boost kunnen geven zijn Brahmi & Salie

GABA

GABA zorgt voor de nodige rust en kalmte. Je wordt er geduldiger en een teamplayer van. Functioneert het niet optimaal, heb je kans op een verhoogde stressgevoeligheid, pijngevoeligheid en angstbeleving. Ook kan het je immuunsysteem en verslavingsneiging beïnvloeden.

O.a. sojabonen, champignons, rijst, aardappel, noten stimuleren de neurotransmitter GABA
Producten die nog een extra boost kunnen geven zijn L-Theanine & Valeriaan

Serotonine

Het gelukshormoon. Serotonine zorgt voor veerkracht, positivisme en onvermoeibaarheid. Functioneert het niet optimaal, kun je last krijgen van slapeloosheid, verhoogde pijngevoeligheid en zelfs depressiviteit. Vooral de drug XTC/MDMA zorgt ervoor dat je tijdelijk veel serotonine opmaakt, dat kan een aantal dagen erna tot een tekort leiden. De welbekende dinsdagdip. Gelukkig kun je er zelf voor zorgen dat je goed bent voorbereid.

O.a. Banaan, passievrucht, ananas, Chinese kool, hazelnoot en kiwi stimuleren de neurotransmitter serotonine.
Een product dat nog een extra boost kan geven is Slaapmutsjeskruid.

Goede voorbereiding betekent een sneller herstel

Een voorspoedig herstel van een weekend feesten zit ‘m dus voornamelijk in de voorbereidingen. Het werkt niet om na een weekend stappen als een malle 16 bananen te gaan eten. Je zal hier continu mee bezig moeten zijn. Ben jij gezond en zijn jouw neurotransmitters op peil, dan kun je zo’n weekend prima hebben. Is dat niet het geval? Zal het herstel moeizamer verlopen. Het heeft overigens niet alleen invloed op je herstel, maar ook op je prestatievermogen. Concentratie, veerkracht, creativiteit, verwerkingssnelheid, energie, leervermogen. Allen worden beïnvloed door je neurotransmitters.

KnuffelenFoto: Estera Marysia

Als laatst sloot Wout af met een gouden tip om je serotonine op peil te houden. Een goede knuffel van een vriend of geliefde werkt hiervoor namelijk ook perfect. Dus schroom niet om dit weekend eens lekker veel te knuffelen.

Bovenstaand bericht is slechts het topje van de ijsberg, een klein deel van alles dat Wout vertelde. Nieuwsgierig geworden of benieuwd naar je eigen neuroprofiel? Check dan vooral http://www.heldenhealth.nl/

Voor de rest van het ADE Spaces programma kun je hier terecht: ADE Spaces.

Vond je het leuk? Laat het Timo weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer uit het blog

HEMtuin is met afstand het meest veelzijdige festivalalternatief tot nu toe

Inclusief fotoalbum

Dinsdag 30 juni 2020

We mochten weer eens op pad en dat beviel goed!

Dit zijn de 10 beste festivalalternatieven deze zomer

Nieuws

Donderdag 25 juni 2020

Terrastivals, festivalloze festivalcampings, dance dineren op een boot, er kan van alles deze zomer zonder festivals.

LatinVillage en The Good Guyz realiseren eerste luxe culinaire camping van Nederland

Nieuws

Woensdag 24 juni 2020

Taste of Amsterdam, Latinvillage Festival en The Good Guyz, realiseren de eerste glamping waar dagelijks wordt gekookt door Nederlandse topchefs.

Nederlandse muziekbranche overhandigt 60.000 handtekeningen van petitie 'Liefde voor Muziek'

Nieuws

Dinsdag 23 juni 2020

Aanstaande donderdagmiddag (25 juni om 13.15 uur) overhandigt de Nederlandse muziekindustrie de resultaten van de petitie ‘Liefde voor Muziek’, die...

MOJO en VODAFONE lanceren streamingplatform Larger Than Live

Nieuws

Vrijdag 19 juni 2020

Donderdag 9 juli eerste show door Nielson. Ook De Staat, De Jeugd van Tegenwoordig, Maan, Frenna Deluxe en Rolf Sanchez...

HEMtuin Terrastival is Nederlands grootste culturele anderhalvemeterterras

Nieuws

Dinsdag 16 juni 2020

Zo wordt 't toch nog wat, deze fesivalzomer.

Amelie Lens, Black Coffee, Nina Kraviz, Paul Kalkbrenner en meer bevestigd voor Exit Festival in augustus

Nieuws

Dinsdag 16 juni 2020

Eerste namen voor Exit Festival in augustus.

Massive Attack, Jamie xx en 68 andere artiesten bevestigd voor Best Kept Secret 2021

Nieuws

Vrijdag 12 juni 2020

De line-up is nu compleet.