Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 6 minuten. Afbeelding: Estera Merysia

Report over Amsterdam Open Air

Billen en basten op Amsterdam Open Air 2016

Door Sabrina Beek op maandag 13 juni 2016

Ieder jaar in juni maak ik dezelfde kritische inschattingsfout. Verblind door het feit dat de zomer nog maar een maandje op zich laat wachten, waan ik me in een compleet misplaatste vakantiestemming, terwijl juni stiekem de grootste terrormaand is van het hele jaar. Studerend en werkend Nederland moet zich immers voorbereiden op een rustige zomer, en mag dus nog even vier presentaties, twee papers en misschien zelfs nog een scriptie aftikken voordat de lol kan beginnen. Gelukkig is er een lichtpuntje in deze maand, die doorgaans gekenmerkt wordt door een tekort aan zon en een overschot aan tl-verlichte ruimtes, en dat is Amsterdam Open Air. Het festival dat je gerust Neerlands versie van Coachella kunt noemen.

AOA1

Begin juni raast het festival twee dagen over het idyllische Gaasperplas terrein, en trekken hordes meisjes weer hun meest fashionable festival-outfit uit de kast. No shame hoor, ik wist namelijk ook al weken van tevoren wat ik aan zou doen. Normaal is dat een kwestie van afwachten, je weet immers nooit of het mooi weer wordt, maar Amsterdam Open Air heeft echt ieder jaar de zon aan haar zijde. Hetgeen zo uitzonderlijk is, dat ik langzamerhand begin te vermoeden dat ze een deal hebben gemaakt met de Illuminatie (dat kunnen dat vast regelen, ze hebben ons immers ook Beyoncé gegeven). Enfin, in mijn beste ‘Pocahontas-gaat-op-stap’ outfit toog ik naar het festival waar met name de keuze om mijn billen te bedekken een beetje afstak bij de rest van het publiek. Een heel knap publiek, dat als dag en nacht van elkaar verschilde op zaterdag en zondag.

Zaterdag vierde de hipster feest, bij STRAF_WERK waren de t-shirts die tot op de knie komen niet te tellen. Tellen moet je ook helemaal niet willen, want met name aan het einde van de dag kon je je hier toch nergens anders op concentreren dan de waanzinnige set van George Fitzgerald. Ook de disco deuntjes van The Pineapple Club, met Mickey Nice en Disco Dolly Soundsystem vielen in de smaak. Het was kneiterwarm op het festival, en de blije sets maakten mensen alleen maar vrolijker. Ook is hier een eervolle vermelding op zijn plaats voor Gorgon City, die de Open Air by Mtv stage afsloot. Voor veel mensen die van obscure boekingen houden zal dit duo, afkomstig uit Londen, wellicht een beetje te commercieel zijn. Hun garage house hangt af en toe op het randje van popmuziek (zoals ‘Ready for your love’) maar op hun album ‘Sirens’ uit 2014 staan ook langzamere nummers als ‘Hard on me’. Ze doen mij een beetje denken aan vrolijkere versie van Disclosure, of een vroege Calvin Harris (ten tijde van ‘I Created Disco’, toen hij nog leuk was). Hun nieuwe nummer ‘Doubts’ laat een iets donkerder kant van het duo zien: ik ben fan.

AOA2

Zondag werden wat nieuwe hostingpartners verwelkomd. Zo maakte de ‘Yours Truly’ stage plaats voor ‘Klear’, en werd de ‘Weiter’ stage ‘Lotgenoten’. Lijkt an sich geen ingrijpende verandering maar deze wissel zorgde voor een iets ander publiek op zondag. Waar de t-shirts tot op de knie kwamen op zaterdag, gingen ze gewoon uit op zondag. Nou ben ik normaliter wel de laatste persoon die zeurt over naakte mannen, maar terwijl ik van A naar Dixie probeerde te komen, hebben zeker drie bezwete gasten met een ontbloot bovenlijf tegen me aan lopen schurken. Gozers, helemaal leuk dat jullie zo graag mee willen doen met de ‘Free the Nipple’ beweging, maar laten we het beschaafd houden. Andermans zweet van je armen (en nek!) af moeten vegen maakt niemand blij. Dat je vorig jaar in Koh Phangan lekker halfnaakt hebt staan dansen op een full-moon party betekent niet dat je het hier ook moet doen: hou je fucking shirt aan.

Afgezien van de blote horken, heb ik me prima vermaakt. Zondag begon rustig, eerst moesten we even bijkomen met een biertje op die nieuwe Lamzac zitzakken, die ernstig veel op de flamoes van Tante Bep lijken. Ook Star Sign Island was voor de nodige chillsessies uitermate geschikt en fantastisch mooi ingericht met hangmatten. Toen de energie helemaal wedergekeerd was, werd het hoog tijd om de voetjes van de vloer te halen. Of uit de hangmat. Gelukkig was daar Todd Terje! Hij zat er lekker in en knalde de één na de andere house- en discotrack de lucht in waardoor de ongedwongen sfeer van AOA alleen maar benadrukt werd. Het enige dat hem dwars leek te zitten was dat de stroom tijdens zijn set maar liefst vier keer uitviel. Hij pakte hem echter telkens weer vrolijk op alsof er niks gebeurd was, waarvoor eindeloos veel lof. Lil’ Kleine was waarschijnlijk vier keer het podium afgestormd (die was er trouwens ook, maar ik stond te ver weg van het podium om gericht een biertje te kunnen gooien. Sorry, I tried).

AOA3

Wat me bij Todd Terje wel opviel was hoeveel ruimte we hadden om te dansen: de stage bleef half leeg. Terje, die wel één van de duurdere boekingen van het festival geweest moet zijn, trok minder publiek dan de kleine Mrs. Mokum stage, waar het zondag, de hele dag lang, ramvol was. Glijers van Outkast en R. Kelly waren meer in trek. Ook zorgde de populariteit van deze stage af en toe voor een kleine opstopping richting STRAF_werk, maar het publiek bij Mrs. Mokum was zo enthousiast dat je eigenlijk niks restte dan ook maar de handjes in de lucht te gooien en nog een keer het refrein van ‘Ignition’ in te zetten (Toot, toot! Beep, beep!). Mrs. Mokum is een goed voorbeeld van een trend die zich al een tijdje voordoet in festivalland: een ‘foute hitjes stage’. Zelfs wanneer je 45 euro betaalt voor de line-up is het soms gewoon lekker om R&B van vroeger te horen.

Het festival zag er prachtig uit wat maar weer eens bewijst dat Kunna Haan één van de meest creatieve en talentvolle creative directors van ons kleine kikkerlandje is. De Girls Love Dj’s stage was vormgegeven als ‘De Grote Beer’, in een kleurrijk, geometrisch design. De Jeugd van Tegenwoordig trad hier op, en ondanks goede pogingen om de stage vakkundig af te breken bleef het nog net staan. De Jeugd was stiekem wel echt een heel leuke toevoeging aan de line-up en het leek dan ook alsof het hele festival was uitgelopen om mee te kunnen zingen met ‘Sterrenstof’, alvorens hun vinger nog maar een keer in het goedje te dopen. Hoogtepuntje van zondag was een soort ‘space parade’, waarbij allemaal enorme ballondieren door de lucht van het terrein kropen, begeleid door mensen die zo blij waren dat ze de ballonnen vasthielden dat het uitermate aandoenlijk was.

AOA4

In de breedte lijkt Amsterdam Open Air een andere richting op te drijven. Populaire commerciële knallers, urban en vrolijke electro-pop (zoals persoonlijke favoriet: The Magician. Wat een droom om hem eindelijk te zien in zijn glitterjasje!) nemen de overhand. Hiermee wordt het festival aantrekkelijker voor een veel grotere groep mensen en niet alleen voor de hippe Amsterdammers. De bezoekers gaan er in ieder geval wel lekker op! Al met al was het een geslaagd weekend. Of Amsterdam Open Air een ‘nieuwe weg’ is ingeslagen weet ik niet, het festival moest het dit jaar immers opnemen tegen de laatste Shoeless ooit, wat de keuze om zondag een urban karakter te geven wellicht verklaart. Ik ben er hoe dan ook volgend jaar weer bij, alleen zorg ik dan wel ik dat ik de tekst van ‘Ignition’ écht mee kan zingen.

Vond je het leuk? Laat het Sabrina weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer zien?

Bekijk het fotoalbum door Estera Marysia

Sla Amsterdam Open Air op als favoriet

Opslaan

Meer info: naar de festivalpagina

Meer uit het blog

Afgeluisterde bezoekersrecensies vatten Best Kept Secret 2017 voor je samen

Report over Best Kept Secret Festival

Inclusief fotoalbum

Dinsdag 20 juni 2017

“Nee! HET IS: WHOOP-WHUP-WHOOP-WHOOP!”

Meer Awakenings dan ooit tijdens ADE: Twee dag- en vijf nacht specials

Nieuws

Dinsdag 20 juni 2017

Net als afgelopen jaar zijn vijf avonden Awakenings te verwachten in de Gashouder, op het terrein van de Westergasfabriek in...

"In 2018 betalen we op festivals met onze telefoon"

Nieuws

Maandag 19 juni 2017

YellowTipi sprak met de festivalonderneemster Suzanne Eikmans over Festival Wallet dat in 2018 gelanceerd zal worden.

Georgie's verlengt uniek vluchtelingenproject

Nieuws

Vrijdag 16 juni 2017

Voor de tweede editie op rij worden vluchtelingen uitgenodigd om zondag 9 juli gratis langs te komen op het zomerfestival...

Hoe te dansen op Drift om te dansen

Report over Drift Festival

Donderdag 15 juni 2017

Drift is om te dansen. Dat weten we inmiddels. Maar hoe? Dat hebben we nog niet eerder besproken.

TomTomTipi: Onze route door het creatieve programma van Down the Rabbit Hole

Nieuws

Dinsdag 13 juni 2017

Parallel aan het muziekprogramma zal er op Down the Rabbit Hole een indrukwekkend alternatief cultuur-, muziek- en kunstprogramma het terrein...

Magneet Festival stopt ermee

Nieuws

Vrijdag 9 juni 2017

Na 6 edities stopt Magneet Festival, zo laat de organisatie via Facebook weten. Het culturele festival in Amsterdam Oost stond...

Ik probeerde de lineup van De Zon 2017 te ontcijferen

Report over De Zon

Donderdag 8 juni 2017

De lineup van De Zon is altijd topgeheim. Het draait om de 'vibe and feel' van de muziek en dat...