Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 6 minuten. Afbeelding: Estera Merysia

Report over Amsterdam Open Air

Billen en basten op Amsterdam Open Air 2016

Door Sabrina Beek op maandag 13 juni 2016

Ieder jaar in juni maak ik dezelfde kritische inschattingsfout. Verblind door het feit dat de zomer nog maar een maandje op zich laat wachten, waan ik me in een compleet misplaatste vakantiestemming, terwijl juni stiekem de grootste terrormaand is van het hele jaar. Studerend en werkend Nederland moet zich immers voorbereiden op een rustige zomer, en mag dus nog even vier presentaties, twee papers en misschien zelfs nog een scriptie aftikken voordat de lol kan beginnen. Gelukkig is er een lichtpuntje in deze maand, die doorgaans gekenmerkt wordt door een tekort aan zon en een overschot aan tl-verlichte ruimtes, en dat is Amsterdam Open Air. Het festival dat je gerust Neerlands versie van Coachella kunt noemen.

AOA1

Begin juni raast het festival twee dagen over het idyllische Gaasperplas terrein, en trekken hordes meisjes weer hun meest fashionable festival-outfit uit de kast. No shame hoor, ik wist namelijk ook al weken van tevoren wat ik aan zou doen. Normaal is dat een kwestie van afwachten, je weet immers nooit of het mooi weer wordt, maar Amsterdam Open Air heeft echt ieder jaar de zon aan haar zijde. Hetgeen zo uitzonderlijk is, dat ik langzamerhand begin te vermoeden dat ze een deal hebben gemaakt met de Illuminatie (dat kunnen dat vast regelen, ze hebben ons immers ook Beyoncé gegeven). Enfin, in mijn beste ‘Pocahontas-gaat-op-stap’ outfit toog ik naar het festival waar met name de keuze om mijn billen te bedekken een beetje afstak bij de rest van het publiek. Een heel knap publiek, dat als dag en nacht van elkaar verschilde op zaterdag en zondag.

Zaterdag vierde de hipster feest, bij STRAF_WERK waren de t-shirts die tot op de knie komen niet te tellen. Tellen moet je ook helemaal niet willen, want met name aan het einde van de dag kon je je hier toch nergens anders op concentreren dan de waanzinnige set van George Fitzgerald. Ook de disco deuntjes van The Pineapple Club, met Mickey Nice en Disco Dolly Soundsystem vielen in de smaak. Het was kneiterwarm op het festival, en de blije sets maakten mensen alleen maar vrolijker. Ook is hier een eervolle vermelding op zijn plaats voor Gorgon City, die de Open Air by Mtv stage afsloot. Voor veel mensen die van obscure boekingen houden zal dit duo, afkomstig uit Londen, wellicht een beetje te commercieel zijn. Hun garage house hangt af en toe op het randje van popmuziek (zoals ‘Ready for your love’) maar op hun album ‘Sirens’ uit 2014 staan ook langzamere nummers als ‘Hard on me’. Ze doen mij een beetje denken aan vrolijkere versie van Disclosure, of een vroege Calvin Harris (ten tijde van ‘I Created Disco’, toen hij nog leuk was). Hun nieuwe nummer ‘Doubts’ laat een iets donkerder kant van het duo zien: ik ben fan.

AOA2

Zondag werden wat nieuwe hostingpartners verwelkomd. Zo maakte de ‘Yours Truly’ stage plaats voor ‘Klear’, en werd de ‘Weiter’ stage ‘Lotgenoten’. Lijkt an sich geen ingrijpende verandering maar deze wissel zorgde voor een iets ander publiek op zondag. Waar de t-shirts tot op de knie kwamen op zaterdag, gingen ze gewoon uit op zondag. Nou ben ik normaliter wel de laatste persoon die zeurt over naakte mannen, maar terwijl ik van A naar Dixie probeerde te komen, hebben zeker drie bezwete gasten met een ontbloot bovenlijf tegen me aan lopen schurken. Gozers, helemaal leuk dat jullie zo graag mee willen doen met de ‘Free the Nipple’ beweging, maar laten we het beschaafd houden. Andermans zweet van je armen (en nek!) af moeten vegen maakt niemand blij. Dat je vorig jaar in Koh Phangan lekker halfnaakt hebt staan dansen op een full-moon party betekent niet dat je het hier ook moet doen: hou je fucking shirt aan.

Afgezien van de blote horken, heb ik me prima vermaakt. Zondag begon rustig, eerst moesten we even bijkomen met een biertje op die nieuwe Lamzac zitzakken, die ernstig veel op de flamoes van Tante Bep lijken. Ook Star Sign Island was voor de nodige chillsessies uitermate geschikt en fantastisch mooi ingericht met hangmatten. Toen de energie helemaal wedergekeerd was, werd het hoog tijd om de voetjes van de vloer te halen. Of uit de hangmat. Gelukkig was daar Todd Terje! Hij zat er lekker in en knalde de één na de andere house- en discotrack de lucht in waardoor de ongedwongen sfeer van AOA alleen maar benadrukt werd. Het enige dat hem dwars leek te zitten was dat de stroom tijdens zijn set maar liefst vier keer uitviel. Hij pakte hem echter telkens weer vrolijk op alsof er niks gebeurd was, waarvoor eindeloos veel lof. Lil’ Kleine was waarschijnlijk vier keer het podium afgestormd (die was er trouwens ook, maar ik stond te ver weg van het podium om gericht een biertje te kunnen gooien. Sorry, I tried).

AOA3

Wat me bij Todd Terje wel opviel was hoeveel ruimte we hadden om te dansen: de stage bleef half leeg. Terje, die wel één van de duurdere boekingen van het festival geweest moet zijn, trok minder publiek dan de kleine Mrs. Mokum stage, waar het zondag, de hele dag lang, ramvol was. Glijers van Outkast en R. Kelly waren meer in trek. Ook zorgde de populariteit van deze stage af en toe voor een kleine opstopping richting STRAF_werk, maar het publiek bij Mrs. Mokum was zo enthousiast dat je eigenlijk niks restte dan ook maar de handjes in de lucht te gooien en nog een keer het refrein van ‘Ignition’ in te zetten (Toot, toot! Beep, beep!). Mrs. Mokum is een goed voorbeeld van een trend die zich al een tijdje voordoet in festivalland: een ‘foute hitjes stage’. Zelfs wanneer je 45 euro betaalt voor de line-up is het soms gewoon lekker om R&B van vroeger te horen.

Het festival zag er prachtig uit wat maar weer eens bewijst dat Kunna Haan één van de meest creatieve en talentvolle creative directors van ons kleine kikkerlandje is. De Girls Love Dj’s stage was vormgegeven als ‘De Grote Beer’, in een kleurrijk, geometrisch design. De Jeugd van Tegenwoordig trad hier op, en ondanks goede pogingen om de stage vakkundig af te breken bleef het nog net staan. De Jeugd was stiekem wel echt een heel leuke toevoeging aan de line-up en het leek dan ook alsof het hele festival was uitgelopen om mee te kunnen zingen met ‘Sterrenstof’, alvorens hun vinger nog maar een keer in het goedje te dopen. Hoogtepuntje van zondag was een soort ‘space parade’, waarbij allemaal enorme ballondieren door de lucht van het terrein kropen, begeleid door mensen die zo blij waren dat ze de ballonnen vasthielden dat het uitermate aandoenlijk was.

AOA4

In de breedte lijkt Amsterdam Open Air een andere richting op te drijven. Populaire commerciële knallers, urban en vrolijke electro-pop (zoals persoonlijke favoriet: The Magician. Wat een droom om hem eindelijk te zien in zijn glitterjasje!) nemen de overhand. Hiermee wordt het festival aantrekkelijker voor een veel grotere groep mensen en niet alleen voor de hippe Amsterdammers. De bezoekers gaan er in ieder geval wel lekker op! Al met al was het een geslaagd weekend. Of Amsterdam Open Air een ‘nieuwe weg’ is ingeslagen weet ik niet, het festival moest het dit jaar immers opnemen tegen de laatste Shoeless ooit, wat de keuze om zondag een urban karakter te geven wellicht verklaart. Ik ben er hoe dan ook volgend jaar weer bij, alleen zorg ik dan wel ik dat ik de tekst van ‘Ignition’ écht mee kan zingen.

Vond je het leuk? Laat het Sabrina weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer zien?

Bekijk het fotoalbum door Estera Marysia

Sla Amsterdam Open Air op als favoriet

Opslaan

Meer info: naar de festivalpagina

Meer uit het blog

Door Sneeuwbal Winterfestival valt er tóch nog wat te festivallen deze winter

Nieuws

Maandag 13 november 2017

Het festivalseizoen is alweer even achter de rug en ADE hebben we ook weer overleefd. Toch betekent dat niet dat...

Stroboscopes & Smokemachines is de nieuwe muziekdocumentaire over de 'West Coast sound of Holland'

Nieuws

Maandag 13 november 2017

De filmmakers achter Blitzkickers hebben na de korte documentaire serie ‘De Golven van de West Coast Sound of Holland’, geproduceerd...

Debuutfestival de Amsterdamse Winterparade moet ultiem kerstgevoel naar Amsterdam brengen

Nieuws

Donderdag 9 november 2017

In navolging van wereldsteden als Londen (Winter Wonderland), New York (Bryant Park Winter Village) en de bekende kerstmarkten in Duitsland,...

REC. is een neonverlichte ruwe diamant

Nieuws

Inclusief fotoalbum

Dinsdag 7 november 2017

Julie ging voor ons naar REC. in Rotterdam. Lees hier alles over haar bevindingen.

Vriendengroep uit Amsterdam-Zuidoost wint clubavond in De Marktkantine

Nieuws

Vrijdag 3 november 2017

Eerder berichtten we al over Partymacher, de zoektocht naar hét nieuwe Amsterdamse clubconcept van Apenkooi Events, Rabobank Amsterdam en De...

Een telefoonverbod en een nieuwe locatie voor Georgie's Wintergarten

Nieuws

Donderdag 26 oktober 2017

"We filmen onze helden in plaats van dat we met ze dansen. We liken in plaats van dat we iets...

Foo Fighters bevestigd voor Pinkpop 2018

Nieuws

Maandag 23 oktober 2017

Ja hoor, ADE is afgelopen en het vooruitblikken naar het aankomende festivalseizoen mag nu alweer beginnen. Foo Fighters zijn zojuist...

Audio Obscura x Rijksmuseum verbetert waar het verbeteren moet

Maandag 23 oktober 2017

Underworld onder het Rijksmuseum, veel unieker dan dat wordt het niet meer.