Festivalagenda Blog Zoek

Leestijd: 1 minuut. Afbeelding: Dennis Bouman

Report over

Audio Obscura x Rijksmuseum verbetert waar het verbeteren moet

Door Timo Kragting op maandag 23 oktober 2017

Voor het tweede jaar op rij organiseerde Audio Obscura een bijzondere vooravond tijdens de vrijdag van ADE. Een knaller van een headliner, een pareltje van een locatie en gratis toegang via inloting zijn de drie simpele ingrediënten voor een immens populair event. Dit jaar nam het Britse electro/techno-duo Underworld het stokje over van Maceo Plex, die vorig jaar zijn kunsten mocht vertonen. Kunstig was het zeker, maar hoe kan dat ook anders als het evenement onder het Rijksmuseum plaats mag vinden.

Op bijna elk vlak wist Audio Obscura zichzelf te verbeteren. Een betere doorstroom, veel beter geluid, een Rijksmuseumwaardigere act en een prachtige lichtshow. Het was natuurlijk niet het beste geluid deze ADE, maar daar leent de locatie zich ook niet voor. Het publiek was gemêleerd en willekeurig verkozen via een loting. Van de gehele fietspassage onder het Rijksmuseum werd gebruik gemaakt, wat ruimte bood voor 2000 bezoekers. Links en rechts van de pilaren was het geluid iets minder, maar in het midden des te beter. De meeste bezoekers stonden dan ook in het midden, waardoor links en rechts ruimte was om makkelijk van voor naar achteren te lopen. Prima locatie eigenlijk, voor zo’n pop-up event.

Erg experimenteel was de ‘experimentele set’ van Underworld niet, maar dat maakte de show er niet minder om. Techno-knallers werden afgewisseld met de scala een hits die Underworld de afgelopen twintig jaar voortgebracht heeft. Het publiek komt wat moeilijk los, maar wanneer frontman Karl Hyde de hit Born Slippy inzet gaan vrijwel alle armen de lucht in. De meeste met filmende telefoons in hun handen weliswaar, maar daar klagen we niet over. Alle kleuren lasers schoten van het podium rakelings over het publiek heen wat de show visueel ook wat aantrekkelijker maakte. Underworld is alleen al door de dynamiek duidelijk een betere keuze dan Maceo Plex vorig jaar.

Alles bij elkaar opgeteld was Audio Obscura dit jaar een flinke verbetering ten opzichte van afgelopen jaar. Een concept dat nog vele jaren mee kan (en hopelijk gaat).

Vond je het leuk? Laat het Timo weten:

of deel:

via Whatsapp via e-mail

Meer uit het blog

MadNes: Het festival dat het anders durft te doen

Report over MadNes Festival

Inclusief fotoalbum

Woensdag 10 juli 2019

Clinics, surfen, skateboarden, muziek en nog veel meer op een Waddeneiland. MadNes doet alles net even anders.

3x waarom life better was By the Creek

Report over By the Creek Festival

Inclusief fotoalbum

Woensdag 10 juli 2019

Kwam het festival de belofte na, en zo ja, hoe?

Drukbezocht Down the Rabbit Hole doet weer gewoon waar het goed in is

Report over Down The Rabbit Hole

Inclusief fotoalbum

Woensdag 10 juli 2019

Down The Rabbit Hole 2019 bestond uit veel bezoekers en te weinig weinig uren, wat een combinatie is die we...

Festivalbot: een splinternieuw festivalorakel

Nieuws

Maandag 8 juli 2019

Wij spraken met het team achter deze innovatieve festivaltool.

SWF verhuist, vernieuwt en verrast

Nieuws

Vrijdag 5 juli 2019

Met de toenemende concurrentie is het belangrijk om jezelf te vernieuwen, zo zal STRAF_WERK ook gedacht hebben, toen ze hun...

Tips uit de tipi: juli-festivals die een bezoekje waard zijn

Nieuws

Dinsdag 2 juli 2019

Weet jij al waar je deze maand naartoe gaat?

Op deze festivals lopen de meeste Instagrammers rond

Nieuws

Maandag 1 juli 2019

Op Down the Rabbit Hole wordt naar ratio het meest op Instagram gedeeld. Op het Zwarte Cross festival het minst.

Compact Nomads brengt tribe dichter bij elkaar

Report over Nomads Festival

Maandag 1 juli 2019

Nomads levert in op ruimte, maar wint terrein aan gezelligheid.